Hoe wordt onroerende voorheffing laatste ouder berekend

delady
Topic Starter
Berichten: 547

Hoe wordt onroerende voorheffing laatste ouder berekend

#1 , 23 nov 2018 18:15

Onroerende voorheffing van overleden laatste ouder..onder erfgenamen?
Wordt dit gezamenlijk belast?
Of wordt dit bij bv 3 erfgenamen 1/3 van OV van overleden ouder apart bij elk zijn OV geteld?
Want indien alles samen kan een gehandicapte niet vermindering krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 nov 2018 19:05

U stelt uw vraag nogal op een eigenaardige manier. Na het overlijden van de tweede ouder, zijn de kinderen eigenaar en belastingplichtig voor de woning. Er wordt meestal slechts één aanslagbiljet verstuurd, zodat de erfgenamen onderling een regeling moeten afspreken.

Ik denk zo dat ieder erfgenaam zijn eigen woning heeft. Dat betekent dat die gehandicapte geen vermindering krijgt, want die wordt enkel toegekend voor de woning waar die gehandicapte per 1 januari verblijft. Dus niet voor een tweede of volgende woning.
Ieder moet ook 1/3 van het KI aangeven bij zijn belastingen onder code 1106.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 23 nov 2018 19:22

En dezelfde regel geldt voor de onroerende voorheffing: ieder 1/3.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#4 , 25 nov 2018 09:01

Hhmmm 1106..weet niet Of ene dat wel gedaan heeft

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 25 nov 2018 12:07

De tollenaars van de inkomstenbelastingen zullen wel aan jullie oren komen trekken. Tegenwoordig wordt de correcte aangifte van KI verhuur strenger gecontroleerd en gesanctioneerd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 25 nov 2018 16:22

Tegenwoordig wordt de correcte aangifte van KI verhuur strenger gecontroleerd en gesanctioneerd.
Het is niet meer dan normaal dat de belastingen dit controleert. Het is hun taak één en ander reglementair uit te voeren.
Het heeft veel te lang geduurd eer mensen met een appartement aan zee of een chalet in Ardennen of buitenland, of met een geerfd huis, op hun aangifte werden gecontroleerd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

tira00
Berichten: 929

#7 , 25 nov 2018 23:30

U stelt uw vraag nogal op een eigenaardige manier. Na het overlijden van de tweede ouder, zijn de kinderen eigenaar en belastingplichtig voor de woning. Er wordt meestal slechts één aanslagbiljet verstuurd, zodat de erfgenamen onderling een regeling moeten afspreken. .
Je kan een opsplitsing aanvragen: iedere erfgenaam krijgt dan een aanslagbiljet toegestuurd.
Je moet het wel per brief aanvragen.

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#8 , 26 nov 2018 09:31

Bedankt

Terug naar “Successie- & Registratierechten”