Aangifte nalatenschap

jeroen911
Topic Starter
Berichten: 68

Aangifte nalatenschap

#1 , 28 sep 2018 10:39

Goedemorgen,

Ik probeer dit 'Aangifte nalatenschap' document voor belastingen in te vullen als leek; maar zit wat vast met onroerende goederen en passief.

Onroerende goederen
Hieronder versta ik: meubelen, tv, bed, tafel, kleren?
Nu was het zo dat ze invalide was, een uitkering kreeg en huurde, dus veel had ze niet en die meubelen waren tweedehands en overschilderd, tv al oud.
Ik heb alle meubelen naar containerpark gebracht want die waren niet echt bruikbaar meer en tv gewoon zelf gehouden voor kinderen.
Kleren heb ik in een kledijcontainer gedaan.
Maar wat vul ik dan in van bedrag? Dit zijn zeker geen 1000'en euro's maar hoe schat ik de waarde in van wat tweedehandsmeubelen en tv waar er geen rekeningen van bestaan of dat ze zelfs gekregen heeft.
Ik heb wel foto's genomen voordat we het leeg gemaakt hebben.

Passief
Heb dit wat opgezocht en vind hier bv begrafeniskosten. (kist, crematie, kaartjes?)
Ze heeft zichzelf opgegeven voor de wetenschap dus een kist is er niet; enkel kaartjes, vervoer van begrafenis ondernemer.
Kan ik dit dan laten betalen door het geld dat ze nog op haar zichtrekening heeft want meer was er niet en mag ik dit dan bij passief plaatsen?

Veel secties kan ik dus skippen en als bewijsstukken zou ik dan foto's dat ik genomen heb erbij voegen.

Mvg,
Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jeroen911
Topic Starter
Berichten: 68

#2 , 28 sep 2018 12:03

Oei, ik zie net dat ik 'onroerende goederen' geplaatst heb; ik bedoelde hier natuurlijk 'roerende goederen'
Kun je eigenlijk een vraag niet bewerken of verwijderen zoals je dat met een reply wel kunt? :-s

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 sep 2018 06:48

1) In dit geval vermeldt U niets wat de inboedel betreft. De opbrengst bij een openbare verkoop na aftrek van de kosten is wellicht nul.

2) Passief: ik ben een beetje verbaasd dat u niets vermeldt over de keuze voor het forfait. Gebruikt u een recent formulier voor aangifte van nalatenschap?

3) Uw vraag over "Kan ik dit dan laten betalen door het geld dat ze nog op haar zichtrekening heeft want meer was er niet" is ook merkwaardig. Als erfgenaam is dat geld immers van u; en moet u de rekeningen betalen. Dat doet er niet toe met welk geld u dan betaalt.

4) U zal inderdaad veel rubrieken blanco kunnen laten.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 30 sep 2018 09:28

Als er geen onroerend goed is, was de Registratie vroeger akkoord dat geen aangifte werd ingediend als het tegoed te weinig was om successierechten te betalen. Een gewone brief met wat uitleg volstond. Ik heb dat verschillende keren gedaan.
Ik weet niet of dit nu nog kan met de nieuwe formulieren en zo. Ik heb zo'n situatie aan de hand momenteel. Ik vraag het morgen na.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 sep 2018 10:35

Vlabel werkt inderdaad anders dan de vroegere Registratiekantoren, en het is zelfs nog veel simpeler. Men is namelijk akkoord dat er een NIHIL-aangifte wordt ingediend. Dat is het gewone formulier, waar men bovenaan de eerste bladzijde in hoofdletters NIHIL-AANGIFTE op schrijft.
Het enige dat men vraagt om in te vullen is de identiteit van de overledene; en de identiteit van de erfgenamen waarvan er dan één tekent. Verder hoeft men op geen enkele bladzijde ook maar iets te vermelden; en méér uitleg hoeft men niet te schrijven.

De officiële tekst is deze: (komt uit standpunt nr. 15122): Aan erfopvolgers die een vrijstelling van indiening vragen omdat er volgens hen geen belastbaar actief is, wordt het indienen van een nihilaangifte aangeraden. Er wordt gevraagd om twee rubrieken in te vullen : de gegevens van de overledene en de gegevens van de erfopvolgers.

jeroen911
Topic Starter
Berichten: 68

#6 , 30 sep 2018 21:08

Alvast bedankt; het klinkt allemaal bijna 'te simpel'.

1. Er is helemaal niks te verkopen want het zal niks opbrengen en het is al weg naar containerpark en kringloopwinkel.

2. Er staat bij passief: u kunt het werkelijk passief aantonen of een forfait tenlope 3000€.
Het enige dat ik zou kunnen denken is begrafeniskosten maar dat zal laag zijn aangezien ze haar lichaam aan de wetenschap geschonken heeft. Dus ik denk dat ik dan best werkelijke aangeef. Maar eigenlijk zijn dit geen schulden want er staat genoeg op haar rekening. Zoeen zaken ben ik echt slecht in; maar met dat er zo weinig is qua erfenis heeft het geen zin om een notaris te laten doen.
Je kunt het heel makkelijk samenvatten: Ze had niet veel geld, 2e hands meubelen en geen schulden. Daar komt het op neer. Alhoewel ze wel mooi woonde en ook genoot binnen de mate van het mogelijk + had ze ons ook om te helpen. Dus eigenlijk was er geen probleem.

3. Ik stel deze vraag omdat ik nog geen toegang heb ertoe. Dus wat ik bedoel is: kan ik de factuur geven aan de bank en zij betalen het van haar rekening. Of betaal ik die eerst?
Want is makkelijker als het van haar rekening komt omdat ik dan het resterende bedrag gewoon deel met mijn broer eenmaal het vrijgekomen is.

Wat Wanton en Gaby dus zeggen komt erop neer dat ik best gewoon nihil indien omdat er toch amper iets is en over zal blijven ervan.

Grtjs

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 01 okt 2018 10:59

Ik heb zo net contact gehad met de Dienst aangifte nalatenschappen in Aalst via tel. 1700.
Men verwacht tegenwoordig in alle situaties een aangifte, ook al staat op voorhand vast dat niets moet betaald worden.
Dus die faciliteit van vroeger wordt niet meer toegestaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jeroen911
Topic Starter
Berichten: 68

#8 , 01 okt 2018 11:40

Dankuwel voor de moeite!
Jeroen

Terug naar “Successie- & Registratierechten”