Boete klein beschrijf

redben
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Boete klein beschrijf

#1 , 22 sep 2018 11:22

Beste,

Mijn vriendin heeft een huis gekocht (6 Jun 2015) enkele maanden voor we elkaar leerden kennen. Dit was een woning , waar men twee woningen van gemaakt heeft.
Zij heeft het kleine gedeelte gekocht en er was nog geen KI gekend. Bijgevolg heeft ze een akte gekregen met 10%beschrijfkosten, en in deze akte staat dus niets vermeld van verplichtingen klein beschrijf.
Ze heeft 1 j gewoond in het huis . Na 1 j is het KI vastgesteld, en heeft ze een terugstorting gekregen van 5% , van de notaris, zonder enige uitleg qua verplichtingen. Na die 1 j is er een zwangerschap gekomen , en hebben we de beslissing genomen om het kind samen op te voeden op 1 locatie, en dat bleek mijn woning te zijn. In haar woning is haar broer gaan wonen , zonder huur, voorwaarde was gewoon het huis te bewonen en onderhouden. Zij heeft ondertussen uiteraard de hypothecaire lening getrouw verder afbetaald.
Nu heeft ze een aanslag gekregen van 16500 euro wegens niet drie maanden bewonen... . de vraag is tweeledig, het feit dat het KI pas is vastgesteld na 1 j, moet de termijn van drie jaar dan niet pas beginnen lopen, want dan kan ze dat nu nog in orde brengen, niet ideale gezinssituatie maar tsja het is niet anders. De onverachte zwangerschap en de beslissing het kind samen op te voeden, kan dit ingeroepen worden als overmacht? Zeker gezien het huis bewoond werd en wordt door haar broer?
Thx alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 sep 2018 18:35

Men is vrij streng in deze zaken. Een zwangerschap is zeker geen geval van overmacht.
Het algemeen principe is dat de koper zelf in de woning gaat wonen binnen de drie jaar na aankoop om het recht op klein beschrijf te behouden. Dat haar broer daar woont doet niet ter zake.
Dien in elk geval een bezwaar in en vermeld alle elementen die hebben meegespeeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”