Aangifte nalatenschap bij verwerping echtgenote

scheefht
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aangifte nalatenschap bij verwerping echtgenote

#1 , 16 aug 2018 23:22

Mijn vader overleed onlangs en ik heb enkele vraagje bij het opstellen van de aangifte van de nalatenschap.

Context:
- mijn vader is uit de echt gescheiden van mijn moeder met wie hij 2 kinderen had
- mijn vader hertrouwde met mijn stiefmoeder met wie hij geen kinderen had (geen huwelijkscontract)
- mijn stiefmoeder had geen andere kinderen buiten het huwelijk met mijn vader
- mijn stiefmoeder verwerpt de erfenis bij akte
- mijn vader laat enkel roerende goederen na (gemeenschappelijke zicht- en spaarrekening, inboedel en auto)

Vragen:
- bij verwerping wordt er vanuit gegaan dat de erfgenaam niet bestaat, geldt dit ook bij verwerping door de langstlevende echtgenote?
- is er nog sprake van een gemeenschappelijk vermogen in de aangifte van de nalatenschap in dit geval of noteer ik alle roerende goederen bij het eigen vermogen van mijn vader?
- de inboedel van het huurappartement was verzekerd via een polis waarin enkel een maximaal bedrag per item wordt toegekend. Wat geef ik aan voor de verzekerde waarde op deze polis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 16 aug 2018 23:38

ad 1: zo zou u het ook kunnen formuleren!
ad 2: de helft van het gemeenschappelijk vermogen is en blijft eigendom van de weduwe
ad 3: als waarde inboedel geeft u 500 EUR op, waarvan de helft in de erfenis valt (en een verwijzing naar de polis: geen vaste waarde)
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”