Schenking

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

Schenking

#1 , 13 aug 2018 13:48

Daar ik geen erfgenamen heb in de directe lijn maar slechts 1 zuster, heb ik de volgende vraag : ik vind het erg dat mijn zuster later heel wat centen verliest van de erfenis door de % die zij zal moeten betalen aan erfenisrechten.
Iemand raadde me aan haar nu al een "schenking" te doen met uitstel. Ik veronderstel dat dit alleen maar mogelijk is met onroerend goed ? Maar bij mij betreft het meer geld dat op spaarboekjes staat en enkele beleggingen en/of obligaties. Kun je dit ook schenken "met uitstel" ?
Of is er een andere oplossing ?
Bedankt voor enig antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 13 aug 2018 13:56

U kunt schenken met behoud van vruchtgebruik.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 13 aug 2018 16:46

Ik mag hopen dat uw zuster wel kinderen heeft, die van haar erven.
Schenken met voorbehoud van vruchtgebruik dient te gebeuren via notariële akte. Laat een eventuele terugkeerclausule opnemen, anders zou u , bij vooroverlijden van uw zus, erfbelasting kunnen betalen op uw eigen geld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#4 , 14 aug 2018 10:05

Hartelijk dank voor jullie antwoord. Daar ik het woord "vruchtgebruik" alleen maar ken ivm een eigendom, had ik graag het volgende nog geweten door een fictief voorbeeld te geven : Ik wil mijn zus 200.000€ (geld) schenken via notaris. Als voorwaarde dus dat ze het krijgt na mijn overlijden. Wat kan er dan nog en wat niet ? Ik bedoel : als ik die 200.000€ nog nodig zou hebben voor mijn overlijden (bv wegens ziektebehandeling) kan ik daar dan nog (volledig) aan ? Of krijgt mijn zus al de interesten (hetgeen ik wel goed zou vinden) of ik ?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 14 aug 2018 11:34

Als u een schenking doet, verlaat dat bedrag uw vermogen. Het is van de begunstigde. Bij voorbehoud van vruchtgebruik is de intrest wel van. U kan in principe niets terugvragen. U kan wel een clausule laten opnemen in de akte dat zij, indien nodig, moet bijdragen in uw levensonderhoud.
Daarom nog dit : een schenking is een daad van vrijwillige verarming. Het OCMW zal u dan ook niet helpen als u de kosten van het rusthuis niet kan betalen. Men zal zich wenden tot de begunstigde van uw schenking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#6 , 14 aug 2018 13:02

Hartelijk dank voor het duidelijk antwoord. Nu weet ik tenminste waaraan en waaraf. Dus 2x nadenken vooraleer ik het doe is de boodschap.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 14 aug 2018 13:05

Basisregel is dat men enkel schenkt als men 100 percent zeker is het geld nooit meer nodig te hebben.
Schenken is immers definitief, het is alsof u het geld nooit bezat.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 14 aug 2018 17:28

Het is altijd goed om uw zuster of haar kinderen een schenking te doen, al was het maar om de erfbelasting te ontwijken. Maar je mag uzelf daardoor geen tekort doen in de rest van je leven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#9 , 15 aug 2018 12:34

Daarom zou ik het ook doen Wanton ! En daar ik nog een eigendom heb plus nog wat beleggingen/obligaties komt het wel in orde met mijn oude dag ! :-)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”