Berekening raming van het aandeel onroerende goederen

jurief
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Berekening raming van het aandeel onroerende goederen

#1 , 10 aug 2018 10:18

Hoe bereken ik de raming van het aandeel van een onroerend goed in de aangifte van nalatenschap voor de volgende situatie:

Grootmoeder en grootvader zijn getrouwd in gemeenschap van goederen met huwelijkscontract met verblijvingsbeding. Bij overlijden van grootmoeder vragen de 5 kinderen de inkorting, waardoor grootvader 1/4 blote eigendom en 4/4 vruchtgebruik erft, met andere woorden 1/4 volle eigendom + 3/4 vruchtgebruik.

Sindsdien is ook grootvader overleden. Wat is nu (in het kader van aangifte van nalatenschap) zijn aandeel in de onroerende goederen en hoeveel percent van de totale waarde van het vastgoed hoort aan hem toe?

1) Logisch lijkt me 5/8 van de blote eigendom en 1/1 van het vruchtgebruik.
2) Hoe bereken ik de waarde (in euro's) van zijn aandeel? Als ik de totale waarde vermenigvuldig met 5/8ste negeer ik het vruchtgebruik.

Er staat in de FAQ bij het formulier een voorbeeld van iemand die enkel blote eigendom nalaat en daar heeft men simpelweg 4% afgetrokken (waarom houdt men hier geen rekening met de leeftijd van de vruchtgebruiker?).

Moest ik de waarde van het vruchtgebruik apart berekenen krijg ik een ander resultaat als wanneer ik domweg met 5/8ste vermenigvuldig:

Stel een onroerend goed van 100 euro:
=100*0,04+100*5/8*0,96 = 64 euro als we VG en BE apart berekenen
=100*5/8 = 62.5 euro als we doen alsof enkel het percentage BE telt.

Ben ik het hier te ingewikkeld aan het maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 aug 2018 12:27

U moet niets berekenen wat vruchtgebruik betreft en er ook geen rechten op betalen.
Het vervalt gewoon met de dood van de vruchtgebruiker en wat blote eigendom was wordt nu volledige eigendom (dus zonder enige kost).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jurief
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 aug 2018 12:37

Bedoelt u hiermee dat ik 5/8ste van de geschatte waarde moet aangeven, of dat ik 5/8ste van 96% van de geschatte waarde moet aangeven?

Ik vermoed het eerste, maar bij mij wringt toch wel dat de geschatte waarde impliciet bestaat uit een gedeelte blote eigendom en een gedeelte vruchtgebruik (bij verkoop zal je tenslotte in het algemeen het vruchtgebruik mee verkopen), dus dat door zogezegd "geen rekening te houden met vruchtgebruik", ik net wel het vruchtgebruik meetel.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 10 aug 2018 12:42

U maakt het echt veel te ingewikkeld.
U moet datgene aangeven waarvan uw grootvader op de dag van zijn overlijden eigenaar was.
En dat geeft u aan tegen dagwaarde op dag van overlijden.
Vruchtgebruik en blote eigendom vergeet u: dat was het verleden en speelt niet meer mee.
Het vruchtgebruik is door overlijden uitgedoofd en daardoor ook de blote eigendommen (die zijn volle
eigendom geworden sedert het overlijden).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Successie- & Registratierechten”