Erfbelasting

Josken26
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfbelasting

#1 , 09 aug 2018 17:04

Moeder is overleden op en ik moet stilletjes aan beginnen met het invullen van de erfbelasting.
Het gaat in principe over een heel eenvoudige verdeling daar moeder niets had buiten wat spaargeld (50000 €) dat moet verdeeld worden door drie

situatie: moeder overleden en laat drie kinderen na die dus erfgenaam zijn

Naast haar spaarboekje en lopende rekening had ze een verzekering "betalen begrafeniskosten" die ze vroegtijdig gestopt had
Deze verzekering verwees naar 1 broer als erfgenaam

Door dit feit kan ik geen beroep doen op het forfait van 6000 € en moet ik het bedrag van die verzekering (2000 €) melden bij Fictie bepaling met melding van die ene erfgenaam.

Ik neem aan dat dit enkel bij de fictiebepaling moet gebeuren

ik neem aan dat ik alle kosten na de datum overlijden in het passief moet melden en het doc van de bank over haar spaargeld in het actief

Welke invloed zal die fictiebepaling hebben ? ( broer heeft dit gestort op haar rekening na overlijdensdatum om een deel van de begrafeniskosten te dekken)
Hebben jullie een idee van de eventuele lasten, is dit 3% op het totale bedrag?

Heeft september 2018 invloed op dit ( ik denk van niet)

ik dank jullie bij voorbaat voor de info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 aug 2018 19:59

Ik dacht dat op de begrafeniskosten geen successie beschuldigd was.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 12 aug 2018 20:17

Beste,

ik heb een PB gestuurd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”