Omzetting van vruchtgebruik

Sb81
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Omzetting van vruchtgebruik

#1 , 07 aug 2018 22:30

Anderhalve week geleden is mijn stiefvader overleden. Hij en mijn moeder waren getrouwd en er is een huwelijkscontract waar het vruchtgebruik vermeld staat. Hij heeft 3 volwassen kinderen. Mijn moeder wenst nu "afstand" te doen van haar vruchtgebruik op de woning en zijn bezittingen (van voor het huwelijk). Moet ze dan toch successie rechten betalen op de woning? Krijgt ze een vergoeding voor de omzetting van het vruchtgebruik? Hoe zit het met de gezamenlijke bezittingen? Mag ze die gewoon mee verhuizen? Mag ze de gezamelijke auto verkopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 07 aug 2018 22:39

Als ze haar erfrechten verwerpt dan worden de kinderen van de overledene volle eigenaars ipv blote eigenaars.
Dan betalen ze op een hoger bedrag erfenisrechten.
Vanuit fiscaal oogpunt niet de beste oplossing.
Maar om correct te kunnen antwoorden moeten we eerst de inhoud van het huwelijkscontract kennen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sb81
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2018 22:53

Ze wilt de erfenis niet verwerpen. Kan ze niet enkel het vruchtgebruik omzetten voor de woning en zijn persoonlijke bezittingen? Ze wilt enkel de gezamenlijke aangekochte bezittingen behouden en de auto verkopen voor een kleiner model.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 07 aug 2018 23:00

Vruchtgebruik kan steeds omgezet worden. En al zeker als de vruchtgebruiker dat zelf wil.
Ze kan het vruchtgebruik behouden van de helft van het gemeenschappelijk gespaard geld en andere bezittingen verworven tijdens huwelijk.
Aangezien u spreekt van "gemeenschappelijk" ga ik er van uit dat ze niet met scheiding van goederen zijn gehuwd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Successie- & Registratierechten”