Invullen aangifte nalatenschap

Fluffy1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Invullen aangifte nalatenschap

#1 , 18 jul 2018 17:25

Beste,

Ik ben bezig met het invullen van de aangifte van de nalatenschap van mijn moeder.het meeste is ingevuld,juist nog een paar zaken waar ik aan twijfel:

1) er is een gift geweest tussen echtgenoten in het jaar 1973. Mijn ouders zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel.in de gifte staat het volgende vermeld: ingeval van afstammelingen uit hun huwelijk,van het vruchtgebruik op zijn ganse nalatenschap,ingeval een of andere van hun afstammelingen de inkorting eist van deze gift,zal deze,alzo aanvaard,herleid worden tot de helft in vruchtgebruik of naar keuze van de begiftigde tot 1/4 in volle eigendom en 1/4 in vruchtgebruik.dat de overledene geen testament of andere wilsbeschikking heeft gemaakt,dat zijn nalatenschap bijgevolg wettelijke bepalingen in voormelde gifte tussen echtgenoten toegekomen is: voor de geheelheid in vruchtgebruik aan mijn vader en voor de geheelheid in blote eigendom aan mij en mijn broer elk voor 1/2.

Is dit dan de gewone verdeling: mijn vader 1/2 VE+1/2 VB en ik en mijn broer dan 1/4 BE ?

Aandeel in de erfenis bij mijn vader is dat enkel 1/2 VE of moet 1/2VB daar ook bij?

2) beschrijving onroeren goed:

Raming volle eigendom is 290000 eur.
Aandeel in onroerend goed is dat dan 1/2?
Raming van het aandeel is dat dan 145000 eur?

3) voor het actief had ik ook nog een vraagje:

Inboedel:wat moet men daar juist aangeven?mijn vader heeft gewone meubelen,die ooit voor de kringwinkel of containerpark zullen zijn.

Kleding:kleding van mijn moeder zijn voor spullenhulp.moet ik daar dan ook een bedrag voor invullen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 jul 2018 18:29

Ik begrijp hieruit dat nu uw moeder is overleden.
1. Uw vader bekomt uit de nalatenschap : 1/1 Vruchtgebruik VG
jullie elk : 1/2 blote eigendom BE
2. Ok als vermeld
3. Waarde inboedel ( bij roerende goederen gemeenschap) : max. 1000 € vermelden.
Wel elders : verzekering inboedel tegen brand : verzekerde waarde opgeven
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fluffy1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jul 2018 18:57

Ja mijn moeder is overleden op 24/04 dit jaar.

Heeft mijn vader dan geen 1/2 volle eigenaar meer?
Wij hadden al gehoord dat de inhoud van deze gift reeds verouderd was en dat het eerder de verdeling was van 1/2VE+1/2 VG en wij dan elk 1/4 BE.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 18 jul 2018 23:14

Ja maar vader heeft en houdt zijn helft. We praten over hetgeen hij krijgt uit de erfenis van moeder die ook de helft had.

De nalatenschap bestaat uit de helft van de aanwezige goederen. En daar is de verdeling zoals ik heb vermeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fluffy1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jul 2018 08:57

Is de verdeling dan 1/2 VE+1/1VB voor mijn vader.
En voor mij en mijn broer dan 1/2BE?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 19 jul 2018 16:43

Op pag 3 van de aangifte :identiteit van de aangevers.
Eerst vader als echtgenoot: aandeel in de erfenis = 1/1 vruchtgebruik
Dan elk van de kinderen : aandeel in de erfenis = 1/2 blote eigendom
Op deze manier wordt de nalatenschap van moeder verdeeld. Dat is wat moet vermeld worden.
De verdeling van het volledig huis : vader 1/2 VE + 1/2 VG
De kinderen elk 1/4 BE.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fluffy1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jul 2018 17:20

Mag ik dan juist nog vragen waarom de verdeling van het volledige huis dan anders is?

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 19 jul 2018 19:49

Die is niet anders:
1. Vader erft als enige het vruchtgebruik, dus 1/1 van het vruchtgebruik.
2. Het vruchtgebruik betreft de helft van de woning omdat vader van de andere helft
nog steeds volle eigenaar is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 19 jul 2018 22:14

Bij deze aangifte wordt enkel rekening gehouden met moeders helft. Met vaders helft gebeurt momenteel niets.
Vul het AUB. in zoals ik eerder vermeldde!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”