aangifte nalatenschap

detje111
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

aangifte nalatenschap

#1 , 22 jun 2018 12:50

Hallo, ik heb twee vragen betreft het invullen van de aangifte voor nalatenschap .
Het betreft mijn overleden moeder , samen met mijn tee zussen ben ik erfgenaam .Mijn moeder was weduwe ,
Vraag 1: Mijn moeder had enkel wat spaargeld . moet ik dat invullen bij "Gemeenschappelijk vermogen " of bij "eigen vermogen "?
Vraag 2: De erfenis word volgende week al uitbetaald , de begrafenis moet nog betaald worden . Kan ik de factuur van de begrafenis invullen bij "Passief "?

Bedankt alvast , detje .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 jun 2018 11:42

1. Bij een alleenstaande is er geen gemeenschappelijk vermogen , dus 'eigen'
2. Indien de kosten van de uitvaart meer dan 6000 € bedragen, vul je dat bedrag in bij passief. De nodige bewijzen bijvoegen. Is het minder dan 6000 €, duid 'forfait ' aan.

Als er voldoende geld is, betaalt de bank wel de begrafeniskosten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

detje111
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jun 2018 19:08

Bedankt , weet u ook vanaf welk bedrag er belastingen worden aangerekend ?

detje.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 23 jun 2018 19:54

De erfbelasting wordt per erfgenaam berekend. Indien iemand minder dan 12.500 € erft als kind, moet er niets betaald worden.
Als jullie tussen 12500 en 50000 erven, is dit de formule : (erfenis min 12.500) x 4 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

detje111
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jun 2018 07:16

Bedankt .

Terug naar “Successie- & Registratierechten”