Hoe moet ik het onroerend goed vermelden in de nalatenschap

Firdob
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Hoe moet ik het onroerend goed vermelden in de nalatenschap

#1 , 17 jun 2018 12:53

Hallo,
Ik weet niet goed hoe ik moet beginnen maar het zit zou :
Mijn vader is overleden in 2004 hij liet de gezinswoning na aan zijn echtgenote er was een contract bij de notaris en waren gehuwd onder het wettelijk stelsel.
Bij de erfenis kreeg mijn moeder het vruchtgebruik over de volle eigendom en de 1/2 van de naakte eigendom waarop ik indertijd ook successie heb betaald.
Nu komt mijn moeder (95) te overlijden in april 2018. Nu wil ik de aangifte zelf invullen ik ben enige erfgename.
Ik denk maar ben niet zeker dat hier dan sprake is van uitdovend vruchtgebruik. tevens is het moeilijk om de waarde van de inboedel te te schatten was in de verzekeringspolis begroot op 27.000€ maar de inboedel is niets meer waard zelfs de kringwinkel wil het niet .Ben verplicht om het naar het containerpark te doen. Moet ik dan vooralsnog hier een waarde opkleven. Dan is er nog de gezinswoning (een oude hoeve uit 1920 op 12 are 90 met enkel basiscomfort) en bewoonbare oppervlakte van ongeveer 100m² 2 slaapkamers inbegrepen waarvan ik 1/2 van de naakte eigendom bezit . Ik vraag mij af wat de eigenlijke waarde van de gezinswoning zou zijn . Eertijds bij het overlijden van mijn vader werd deze begroot door de notaris op 125.500€ .
Ik vind geen woningen in de buurt die er enigszins hetzelfde uitzien Ik zou de grondwaarde nemen +10% Onlangs werd inde buurt een bouwgrond verkocht voor 150.000€ dus 15000€ +15000€ = 165000€ .
welk bedrag moet ik dan in de nalatenschap plaatsen ? is dat 165000€/2 zijnde 82500€ of het totale bedrag.
met dank voor antwoord.
firdob

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 jun 2018 09:27

U vermeldt bij 'eigen vermogen' de helft van de waarde van de woning. Maar ik stel vast dat de gemiddelde prijsstijging toch meer bedraagt. Dus ik denk dat het vermelde bedrag te weinig is.
Er is voor vaders helft overgang van vruchtgebruik naar uw BE.

Inboedel : geen waarde, vermeld dan PM.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Firdob
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jun 2018 10:40

Beste,
Bedankt voor de reactie maar ik stel vast dat u stelt dat de prijs te laag is wat is dan realistich?
Tevens heb ik nog een vraagje :aangezien er een forfait (+/- 6200€) bestaat voor de uitvaart en voor andere kosten (+/- 1500 €) is mijn vraag of de rouwmaaltijd die ik betaald heb aan iemand anders op te nemen in de begrafeniskosten of apart in andere.

met dank
Firdob

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 18 jun 2018 11:23

Als u de forfait kiest, kan u de maaltijd niet apart vermelden. Als de forfait te weinig is, vermeld dan alle kosten van de uitvaart.
Woning : ik dacht aan 180.000 €. Maar ik ken die woning niet. Beter wel iets te weinig dan te veel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 18 jun 2018 23:58

Mijn deelneming
Bij de erfenis kreeg mijn moeder het vruchtgebruik over de volle eigendom en de 1/2 van de naakte eigendom waarop ik indertijd ook successie heb betaald.
Vertrek daarvan, en doe er wat bij ...

Niet te hoog inschatten
Als je goedkoper verkoopt, krijg je niks terug.
Als je hoger verkoopt, (binnen de 3 jaar dacht ik ?), kan je achteraf bijkomende aangifte doen.

tevens is het moeilijk om de waarde van de inboedel te te schatten was in de verzekeringspolis begroot op 27.000€ maar de inboedel is niets meer waard zelfs de kringwinkel wil het niet
Je moet ook het verzekerde bedrag vermelden in de aangifte, zet verderop bij "Eigen vermogen, roerende goederen" :"Inboedel" ... "zwaar oververzekerd, geweigerd kringloopwinkel" & reële waarde 0


.
Ben verplicht om het naar het containerpark te doen.
Sommige opkopers komen inboedels ophalen - je krijgt er doorgaans wel niks meer voor ...

Vintage spullen doen het anders goed
Lokale verkoopgroepen, rommelmarktje doen (is ook wel eens leuk)

Massief houten meubels ?
Stel je eens voor hoe die er zonder donkere beits of verf uit kunnen zien (je kan ze laten zandstralen of droogstralen tegenwoordig)

Moet ik dan vooralsnog hier een waarde opkleven. Dan is er nog de gezinswoning (een oude hoeve uit 1920 op 12 are 90 met enkel basiscomfort) en bewoonbare oppervlakte van ongeveer 100m² 2 slaapkamers inbegrepen waarvan ik 1/2 van de naakte eigendom bezit . Ik vraag mij af wat de eigenlijke waarde van de gezinswoning zou zijn . Eertijds bij het overlijden van mijn vader werd deze begroot door de notaris op 125.500€ .
De waarde daar zit in de grond én de (ver)bouwmogelijkheid , eventueel locatie.

Als er geen twijfel is dat er gebouwd of verbouwd zal mogen blijven gaat die enkel stijgen (betonstop)
Af te wegen tegen eventuele leegstandsbelasting
Ik vind geen woningen in de buurt die er enigszins hetzelfde uitzien Ik zou de grondwaarde nemen +10% Onlangs werd inde buurt een bouwgrond verkocht voor 150.000€ dus 15000€ +15000€ = 165000€ .
ik liet die 10% er af ...
dergelijke eigendom wordt niet voor de woning gekocht ...
welk bedrag moet ik dan in de nalatenschap plaatsen ? is dat 165000€/2 zijnde 82500€ of het totale bedrag
Staat toch "raming volle eigendom" op de aangifte ? (volle waarde)
Dan aandeel in het onroerend goed (dat is 1/2 VE )
en de volgende kolom: raming van het aandeel (volle waarde / 2)

Firdob
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jun 2018 11:41

Bedankt voor de reactie
ga met deze raad wel overweg kunnen.
met dank
Firdob

Terug naar “Successie- & Registratierechten”