klein beschrijf // groot beschrijf // scheiding

pompoen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

klein beschrijf // groot beschrijf // scheiding

#1 , 07 jun 2018 14:39

Hey allen,

Mijn man en ik gaan scheiden. Wij hebben samen een appartement aangekocht 2 jaar geleden op klein beschrijf.
Op de moment zijn wij nog niet officieel gescheiden maar ik ga binnenkort dan zelf iets huren zodat ik niet in ons appartement meer woon.

Mijn vraag is wanneer ik verhuis maar NIET mijn domicilier verplaats. (Dus mijn woonplaats blijft nog steeds dezelfde als die van mijn man) zou dit in conflict komen met ons klein beschrijf.

Normaal moet men 1 verblijfplaats hebben voor 3 jaar zodat aan klein beschrijf word voldaan. Dus zou mijn naam op een huurcontract komen te staan maar mijn hoofdverblijf blijft nog steeds op het adres van ons appartement. Gaat dit een trigger hebben op ons appartement dat dit in groot beschrijf zou veranderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jun 2018 14:45

Wat u voorstelt is domiciliefraude.

Er is geen garantie op, maar een scheiding wordt meestal aanvaard als overmacht, waardoor de boete niet betaald dient te worden.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2018 14:58

Blijkbaar is dat sinds vorig jaar ook het officiële standpunt:
https://belastingen.vlaanderen.be/sp-14 ... -overmacht

Reclame

pompoen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jun 2018 15:37

DIKKE MERCI LANOX.

Ik probeerde dit al sinds begin deze week op te zoeken, zonder succes.
Enorm bedankt hiervoor!

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 09 jun 2018 09:13

Wat u voorstelt is domiciliefraude.

Er is geen garantie op, maar een scheiding wordt meestal aanvaard als overmacht, waardoor de boete niet betaald dient te worden.
Het gaat blijkbaar zelfs verder dan een echte pure echtscheiding.

Ik lees in het artikel waarnaar u verwijst :
"Beëindiging van de wettelijke of feitelijke samenwoning wordt eveneens aanvaard als overmacht op voorwaarde dat wordt aangetoond dat de wettelijke of feitelijke samenwoning een zekere stabiliteit vertoonde."

Terug naar “Successie- & Registratierechten”