Succesierechten

Meke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Succesierechten

#1 , 06 jun 2018 02:06

Mijn oom en tante, beide hoogbejaard, hadden al jaren een eigen woning, omdat mijn tante geen trappen meer kon doen besloten ze in 2014 om een appartement om het gelijkvloers aan te kopen maar daar mijn oom destijds hun woning eigenhandig gebouwd had konden ze het niet over hun hart krijgen om deze te verkopen dus behielden ze deze. Echter daar hun woning nu leeg kwam te staan en ze bang waren dat ze een jaarlijkse boete op leegstand zouden moeten betalen liet mijn oom zijn domicilie op de woning staan en mijn tante liet zich alleen domiciliëren in hun nieuwe appartement, hierdoor waren voor de wet feitelijk gescheiden.
Nu is mijn tante dit jaar in januari overleden, mijn oom ging langs bij de notaris om de successierechten aan te geven, hier werd hem gezegd dat hij, ongeacht hun feitelijke scheiding, op de gezinswoning zou worden vrijgesteld van successierechten.

Echter, nu heeft mijn oom vandaag een brief van de overheid ontvangen met de berekening van de successierechten en overschrijving om deze te betalen, hij liet mij deze inzien en ik heb nu opgemerkt dat er op zowel hun woning als op hun appartement successierechten zijn aangerekend, nu dacht ik eerst dat de notaris mijn oom verkeerd had ingelicht aangaande de vrijstelling ofwel dat mijn oom dit verkeerd zou begrepen hebben, echter ik heb zonet even wat opgezocht aangaande deze materie en ik lees overal het volgende...

U betaalt als langstlevende partner in het Vlaamse Gewest geen erfbelasting op de gezinswoning

Ook wanneer een einde is gekomen aan het samenwonen op het moment van het overlijden, kan de laatste gezamenlijke woning nog in aanmerking komen voor de vrijstelling, meer bepaald bij:

- de feitelijke scheiding van de echtgenoten of wettelijk samenwonenden
- ...

Dus volgens mij zou mijn nonkel toch geen successierechten moeten betalen op hun woning? Indien dit correct is dan heeft de overheid een fout gemaakt bij de berekening. Nu was mijn vraag, wat kan mijn oom hiertegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 jun 2018 10:02

Ik vrees dat de administratie hier gelijk heeft. Er is eigenlijk geen gezinswoning meer. De feitelijke scheiding is een gevolg van 'financiële' bedoelingen. Zo'n situatie wordt wel aanvaard als de feitelijke scheiding het gevolg is van medische redenen, vb. één van de partners verblijft in een rusthuis.
Als de notaris een andere opinie heeft, moet hij maar bezwaar indienen bij de administratie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”