registratierechten minderjarige kinderen blote eigendom

gvdgoten
Topic Starter
Berichten: 2

registratierechten minderjarige kinderen blote eigendom

#1 , 25 mei 2018 16:49

Ik heb twee kinderen uit een vorige relatie(8 en 10j). sinds een tijd woont mijn huidige vriendin bij mij(momenteel feitelijk) in. Huis is mijn eigendom. het is niet de bedoeling dat zij mee betaalt aan de lening.

echter, we zouden wettelijk samen willen gaan wonen zodat, moest er mij iets overkomen, zij in de woning kan blijven wonen, terwijl mijn kinderen eigendom worden. echter, wat ik me afvraag: klopt het dat mijn minderjarige kinderen dan gewoon registratierechten moeten betalen op de blote eigendom, waarmee ze dus nog niets kunnen doen? zelfs niet verkopen? ik zie namelijk niet in hoe ze dan aan deze middelen moeten geraken.
indien dat zo is lijkt het me het meest logische om de schuldsaldoverzekering die ik heb op te trekken met het bedrag van de kosten voor de successierechten, of zie ik het verkeerd? andere suggesties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 mei 2018 20:30

Bij wettelijk samenwonen erft uw partner steeds het vruchtgebruik van de gezinswoning, terwijl uw kinderen de blote eigenaar worden. Zij moeten hierop de nodige erfbelasting betalen. Ieder voor zijn deel. De waarde van het vruchtgebruik wordt hier eerst afgetrokken. De tarieven zijn 3 ( tot 50.000 €) en 9 % ( van 50 tot 250.000 €). Het is te hopen dat u ze ook een deel aan geld kunt achterlaten, hetgeen ze wel kunnen gebruiken ook voor het betalen van deze taksen. Desnoods kan u hier expliciet een provisie voor aanleggen vb. in een tak21-verzekering. Een schuldsaldo komt niet in aanmerking hiervoor.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”