Registratierechten

Laure-anne
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Registratierechten

#1 , 15 mei 2018 22:13

Een paar maand geleden heeft mijn vriend een brief ontvangen van de registratiebelasting. Dit gaat over het feit dat hij vroeger een aankoop van een huis gedaan heeft met zijn vroegere vriendin en van het voordeel genoten heeft dat ze aan klein beschrijf kunnen registreren hebben. Mijn vriend heeft nooit zich kunnen domicilieren op dit adres omdat zijn vriendin hem bedrogen heeft tijdens de verbouwingen. Zij heeft hem dan uitgekocht en zo hebben ze de regeling getroffen. Nu vragen ze een som van 7000€ registratiekosten omdat hij daar niet is gaan inwonen. Wij hebben natuurlijk bezwaar aangeschreven met het argument dat er overmacht is omwille van het beeïndigen van de relatie door bedrog. Deze hebben ze terug geantwoord dat we onvoldoende bewijzen hebben dat mijn partner en zijn ex een stabiele relatie hadden minstens 1 jaar voor de aankoop van dat huis. Natuurlijk heeft mijn partner alle papieren zoals uitnodigingen en aankopen ed weggesmeten om een nieuw hoofdstuk in zijn leven te beginnen, ze vinden de foto’s die we bij de eerste brief hebben toegevoegd geen meerwaarde om dit zo te bewijzen. Wat kunnen we nog meer doen? Heeft er iemand advies voor ons? Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 16 mei 2018 19:27

Een afbetalingsplan vragen?
Ik vrees dat er alvast niets anders zal opzitten dan betalen, je vriend heeft er immers idd geen 3 jaar gewoond, en je moet al met serieus goede bewijsstukken afkomen willen ze hiervan afwijken.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 29 mei 2018 12:46

Heeft de doorverkoop plaatsgevonden binnen de 2 jaar? Bij een verkoop binnen de 2 jaar kan je normaal 3/5de van de betaalde registratiebelasting recupereren.

Zie https://belastingen.vlaanderen.be/weder ... nen-2-jaar

Indien toepasbaar kan je vragen de verhoging te neutraliseren met de teruggave. Sommige ambtenaren gaan daar niet met akkoord gaan (omdat je bijvoorbeeld geen teruggave hebt gevraagd destijds; de verhoging en boete geven ze je echter wel graag), maar persoonlijk vind ik dat maar stom. Hangt af van of ze een beetje mens zijn of niet.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”