Abatement weigeren?

LennieK
Topic Starter
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

Abatement weigeren?

#1 , 20 apr 2018 13:52

Ik zie hier vaak vragen voorbij komen van mensen die een boete krijgen omdat ze de voorwaarden van het abattement niet gevolgd hebben (bv binnen de twee jaar domicilie plaatsen in het pand).

Nu vroeg ik mij het volgende af; Als je al op voorhand weet dat je aan de woning veel zal moeten verbouwen, en die twee jaar niet zal halen, dan kan je vragen om het abattement niet in de akte op te nemen, toch?

En stel nu, je hebt het niet laten opnemen, maar je gaat verbazingwekkend vlot vooruit met de werken zodat je er toch binnen de twee jaar zou kunnen wonen. Kan je dan nog vragen om het abattement toch toe te passen?

Of omgekeerd, je liet het abattement wel in de akte opnemen, maar je merkt tijdig dat je het niet zal halen. Kan je dan actie ondernemen om de extra registratierechten bij te betalen en de boete te vermijden?

Bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Topic Starter
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 apr 2018 11:17

Niemand met wat meer inzicht?

polk
Berichten: 437

#3 , 26 apr 2018 11:42

Je kan niet verplicht worden om een bepaald belastingvoordeel (abattement, klein beschrijf) toe te passen als je vermoedt dat je niet aan de gestelde voorwaarden zal kunnen voldoen.

Als je naar aanleiding van dit vermoeden ervoor opteert geen toepassing te vragen van een bepaalde regeling, kan je hier achteraf niet meer op terugkomen.

Als je toch opteert om een bepaalde voordelige regeling toe te passen, verbindt je je ertoe om aan de gevraagde voorwaarden te voldoen. Indien je deze verbintenis niet nakomt, moet je de wettelijke gevolgen hiervan dragen.

Dit alles onder voorbehoud, vraag indien je zekerheid wil raad aan je notaris of de belastingdienst.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”