notariele schenking

haas
Topic Starter
Berichten: 112

notariele schenking

#1 , 17 apr 2018 23:20

mijn moeder heeft haar deel van de woning na overlijden van mijn vader via notariele akte geschonken aan mijn enige kleinkind die er gaat wonen.In akte staat "helft in volle eigendom".Ikzelf (enig kind) heb dan ook helft in volle eigendom.
- wie moet kadaster betalen
- wie moet de onderhoudswerken betalen(nieuw dak..)
- zonder mekaars toestemming kan geen van beide verkopen

merci voor de antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 apr 2018 09:02

Dag Haas,

De kosten die u opgeeft zijn inderdaad voor jullie beiden te verdelen (50 - 50), echter heeft u wel recht om huur te vragen voor 50% van deze woning aan uw dochter. Uw dochter zal dan wel moeten instaan voor de kosten eigen aan huurders. Individueel kunnen jullie niet zomaar overgaan naar een verkoop zonder het akkoord van jullie beiden. Echter is niemand in België verplicht om in onverdeeldheid te blijven, en kan de openbare verkoop gevorderd (en toegestaan) worden door de vrederechter.

Edit: nog een kleine opmerking, kon u beschikken over u reservataire gedeelte van de erfenis? Indien dit niet het geval is kan u de inkorting hiervan vorderen (dit wordt niet van rechtswege gedaan).

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”