ouderlijke woning overkopen na overlijden vader

HannLero
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ouderlijke woning overkopen na overlijden vader

#1 , 09 apr 2018 21:38

In december 2015 is mijn vader overleden. Nu vindt mijn moeder (57 jaar) het huis te groot voor haar alleen om het te onderhouden. Daar mijn partner en ik op zoek zijn naar een huis stelde ze voor haar huis over te kopen. Zij zou dan zelf een kleiner huisje aankopen. Ik heb nog een zus en een broer en beide gaan akkoord dat wij het huis overkopen voor de geschatte waarde. het huis werd geschat op € 285.000, mijn moeder beschikt over 52% volle eigendom en 48% vruchtgebruik. Volgens mijn informatie zouden wij mijn moeder (1/2) , broer (1/6) en zus (1/6) moeten uitkopen en betalen we dan slechts 1% registratiekosten. Mijn moeder zou dan wel afstand moeten doen van het vruchtgebruik en dit schenken met 3% registratiekosten.

Zie ik dit juist? Is dit de beste oplossing voor zowel mijn moeder, zus, broer en wij?
Moeten wij dan nog successierechten betalen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 apr 2018 15:38

Bij zo'n verrichting dienen geen successierechten betaald te worden. De toekomstige eigenaar betaalt de andere mede-eigenaars uit volgens hun aandeel in de eigendom.
Normaal dient moeder vergoed te worden voor het vruchtgebruik dat ze heeft. Voor een vrouw van 57 jaar, die nog een levensverwachting heeft van 30 jaar, is de waarde van het vruchtgebruik 29.22 %. Dit betekent dat moeder uiteindelijk recht heeft op 66(.03) % van de waarde. Elk der kinderen bekomt alzo 11.33 %. Uw investering is dus 88.66 %. De registratierechten à 1 % worden wel berekend op de totale waarde.
Is wel een eigenaardige verdeling VE/VG : 52-48???
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 12 apr 2018 19:58

Noteer aub : registratie om uit onverdeeldheid te treden heet 'verdeelrecht'. Het bedraagt in deze situatie 2.5 %.
het tarief van 1 % is voorbehouden voor echtscheiding.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”