Vader overleden...

Calimero30
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Vader overleden...

#1 , 02 apr 2018 03:14

Beste

Mijn vader is helaas onlangs overleden. Nu wacht ons naast ons verdriet ook nog wat extra administratie.

Nog nooit eerder zo iets meegemaakt, dus. Even situatie schetsen.

Woning gemeenschappelijk vader moeder, kleine herenhuis, van rond 300.000-350.000 euro.

Geldsom van totaal 29.000 euro.. verdeeld over zicht en spaarrekening. Ongeveer fifty fifty.

Moeder leeft 69 jaar

Kind1. 49j
Kind2. 40j
Kind3. 40j
Kind4. 38j
Kind5. 37j
Kind6. 36j
Kind7. 36j
Kind8. 33j
Kind9. 29j

Vraag 1, wie moet wat betalen als successierecht en op welk deel? Volgens een berekening via wikifin, hoeft niemand iets te betalen door de vrijstellingen?? En waarschijnlijk het feit dat deze erfenisbedrag wordt verdeeld onder veel kinderen? Kan dat, klopt dit?

Vraag2. Wat zijn de stappen om de administratie hieromtrent te vervolledigen.

Graag uw antwoord ontvangen aub.

Met vriendelijke groeten

Ilias

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 02 apr 2018 12:17

Hoe dichter je de waarde van het huis bepaalt bij 300.000 €, des te minder je idd zal moeten betalen. Er is een individuele vrijstelling van 12.500 € per erfgenaam.
Moeder zal zeker al niets moeten betalen.
Bij de roerende goederen dient nog de auto (?) en de inboedel (1000 €) bijgeteld te worden. Daar worden de kosten van uitvaart afgetrokken. Het is dus mogelijk dat er idd niemand moet betalen.
Er zal, wegens het huis, alleszins een aangifte van nalatenschap moeten gedaan worden.
U mag eventueel, via een persoonlijk bericht, concrete gegevens meedelen.

Mijn deelneming bij dit overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Calimero30
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 apr 2018 21:28

Beste,

Bij deze wat bijkomende info.

Er is geen auto, mijn vader nooit een rijbewijs gehad.

We zijn van Turkse origine, en binnen onze gemeenschap wordt dit alles geregeld door een vzw waar we ieder jaar een soort verzekeringsbijdrage betalen. Ik begrijp eigenlijk ook niet welke verband deze uitvaartkosten heeft met het erfenis??

Mvg

Ilias

Reclame

Calimero30
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 apr 2018 21:36

Ik snap het ondertussen.. kosten die je in vermindering kunt brengen dus... Zo..

Wordt dit dan in ons geval ook zoals op de berekeningssite van wikifin, een vast bedrag meegerekend?

Mvg

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 03 apr 2018 14:32

Voor de uitvaartkosten wordt een forfaitair bedrag van 6280 € toegekend. U moet daarvoor niets bewijzen om in mindering te brengen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Calimero30
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 apr 2018 00:00

Bedankt mensen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”