Nieuwe Registratierechten vastgoed

Benoit108
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Nieuwe Registratierechten vastgoed

#1 , 12 mar 2018 19:57

Hallo, dag iedereen,

Er is binnen de Vlaamse Regering een hervorming van het registratierecht op til, waarbij er een algemeen tarief van 7% zou komen. Het huidig klein beschrijf van 5% en groot beschrijf van 10% zouden komen te vervallen. Dit zou van kracht worden tegen de zomer 2018, tot zover ben ik op de hoogte.

Nu vraag ik mij het volgende af: welke datum zal van tel zijn om te bepalen of men in de oude al dan niet nieuwe regeling valt? Bijvoorbeeld: stel, ik teken binnenkort een compromis (huidig systeem nog in voege), maar de akte komt te verlijden ná de invoering van het nieuwe tarief. Welk tarief zal dan geldig zijn? Deze op datum van compromis, of op datum van akte, of ... ? Iemand advies?

Bedankt voor de feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 12 mar 2018 20:14

De datum van de akte telt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 12 mar 2018 21:42

Beste

Antwoord Thomas Morus is fout.
Het is de datum van compromis die telt!
De verkoop is gesloten wanneer er akkoord is over prijs en goed en dat blijkt uit de compromis. De akte is enkel de formalisering van een reeds gesloten verkoop.
Dat is de reden dat bijna alle notarissen in afwachting werken met een koop/verkoop optie in plaats van een compromis. Zij zullen de compromis pas opstellen als de wetgeving van toepassing is. Net omdat de datum van compromis beslissend is.

http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 43203.html

De hervorming gaat nu voor advies naar de Woonraad, de SERV en de Raad van State. Het nieuwe systeem zou nog voor de zomer van kracht worden. Het is de datum van de compromis die telt en die zal bepalen of de woning onder het oude dan wel het nieuwe systeem valt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 12 mar 2018 22:14

Dat zijn journalisten die een klokje hebben horen luiden....

Men betaalt registratierechten op het ogenblik dat ze opeisbaar zijn en tegen het tarief dat op dat ogenblik van kracht is.
Dat is altijd zo geweest en gaat niet veranderen.

Vanaf ondertekening van de compromis wordt de datum van opeisbaarheid bepaald door wat het eerst komt:
-ofwel de datum van verlijden van de notariële akte
-ofwel een termijn van vier maanden na ondertekening van de compromis

De datum van de compromis kan gevolgen hebben, maar dat is enkel het geval indien het einde van de uiterste termijn van vier maanden
nog voor het in voege treden van de nieuwe regeling valt.

Maar alleszins zal men -in alle gevallen- op de dag van het verlijden van de akte het tarief betalen dat op die dag van kracht is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 13 mar 2018 19:03

De registratierechten zijn opeisbaar 4 maanden na de datum van de compromis. Dat is meestal bij het verlijden van de akte. Indien deze niet kan getekend worden binnen 4 maanden, is men evenwel in principe verplicht toch de rechten te betalen.

Basejumper heeft gelijk : de rechten op datum van de compromis zijn van toepassing. Daardoor de actie van de notarissen. Er zullen binnenkort veel aktes verleden worden binnen enkele dagen na de compromisdatum.

Lees even dit artikel
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 13 mar 2018 19:14

Ik betwist die interpretatie.

"De datum van het compromis – en niet het verlijden van de notariële akte – bepaalt het tarief van de registratiebelasting. Een compromis moet verplicht binnen de vier maanden ter registratie moet aangeboden worden en dan moeten de registratierechten betaald worden. "

De datum van de compromis is slechts bepalend voor zover de nieuwe regeling nog niet in voege zou zijn binnen de vier maanden na ondertekening van de compromis. Het is om het risico van het verstrijken van die termijn van vier maanden voor de invoegetreding te vermijden dat men nu met aankoop/verkoopbeloftes werkt.

Als de compromis daarentegen bv 1 maand voor de invoegetreding wordt ondertekend en de akte na de invoegetreding verleden wordt dan zal het verlaagde tarief van toepassing zijn. Als de compromis vijf maanden voor de invoegtreding wordt getekend dan zullen de huidige tarieven van toepassing zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mar 2018 20:09

De oplossing zal moeten gevonden worden in de wettekst.

Ik vond. Vlaamse Codex Fiscalilteit
Art. 2.9.7.0.3. § 1. De belastingplicht, de belastbare grondslag, het tarief, de vrijstellingen en de verminderingen worden bepaald door het ogenblik waarop de rechtshandeling is gesteld.
Het ogenblik van de rechtshandeling is het afsluiten van de verkoop, dus de ondertekening van de compromis.

Dat is de huidige wettekst. De decreetgever kan uiteraard bij de nieuwe regeling iets anders bepalen als hij dat zou willen. Of een overgangsmaatregel bepalen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 14 mar 2018 15:16

Dus alle notarissen zouden fout zijn door geen compromis te (laten) ondertekenen maar een voorlopig document, om te kunnen genieten van de lagere rechten. Dat lijkt me straf!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”