Opzeggen vruchtgebruik

Kalimero
Topic Starter
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

Opzeggen vruchtgebruik

#1 , 24 feb 2018 20:14

Twee kleinkinderen erven een appartement en schenken vrijwillig vruchtgebruik ervan aan moeder aangezien die dreigt op straat komen te staan. De gezondheidstoestand van moeder gaat na verloop van tijd achteruit zodat ze overweegt naar rvt/serviceflat te verhuizen omdat zelfstandig wonen moeizamer begint te gaan en thuiszorg niet meer volstaat. Maar wat nu met het appartement? Leegstand wordt beboet blijkbaar. Ik las ergens dat het OCMW dan aangesteld wordt als bewindvoerder en dit verhuurt, klopt dit? Kunnen kinderen dit ook verhuren met volmacht? Hoe werkt dit dan? Of kan moeder gezien de gezondheidstoestand opnieuw verzaken aan het vruchtgebruik? Moeten hier dan belastingen/rechten ed. op betaald worden? Iemand hier ervaring mee die ons advies kan geven aub? Of beter aan de notaris vragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
miekeoppensioen
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2018 21:22

Gewoon verhuren in haar naam. Ik verhuur ook het appartement waarvan mijn moeder vruchtgebruiker is en ik blote eigenaar.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 25 feb 2018 09:30

Waarom zou het OCMW als bewindvoerder worden aangesteld? De kinderen kunnen zelf het huis verhuren voor haar. Het OCMW kan dat wel vragen omdat het ontvangen huurgeld eerst dient gebruikt te worden om de rusthuiskosten te betalen. Pas daarna zullen zij eventueel tussenkomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Kalimero
Topic Starter
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 feb 2018 11:31

Dag Mieke, ik neem aan dat moeder dan de huurovereenkomst tekent, klopt dit?
Ok Wanton, bedankt, dus het OCMW zal enkel tussenkomen indien er niemand anders is die dit kan doen bijvoorbeeld.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 26 feb 2018 15:45

Moeder tekent als zij dat kan. Zo niet, dient één van de kinderen als bewindvoerder worden aangesteld , die dan tekent.
Het OCMW zal vooreerst willen dat het vruchtgebruik, in casu de huurgelden worden aangesproken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”