boete successierechten, niet op de hoogte van erfenis

info123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

boete successierechten, niet op de hoogte van erfenis

#1 , 19 feb 2018 11:10

Hallo

Een paar weken geleden kreeg ik een brief van de belastingen in de bus dat ik te laat was met het indienen van de aangifte van de nalatenschap van een verre oom van mij. Deze oom is ondertussen al 1,5 jaar geleden overleden en had ik geen enkel contact mee.
Ik was niet op de hoogte dat er een erfenis was en ben ook nooit op de hoogte gebracht geweest door iemand.
Nu ben ik naar een notaris geweest en deze heeft ontdekt dat die oom een spaarreking heeft met €150.000 en geen testament had.
Dus de erfenis wordt verdeeld onder de kinderen van zijn 3 zussen. (ik ben een kind van 1 van zijn zussen, dus 1/3 van de erfenis komt mij toe)
Ik weet dat ik 45% successierechten moet betalen, maar volgens de notaris komt er daar nog eens 7% boete bij.
Kan dit zomaar? Ik was nergens van op de hoogte!

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 feb 2018 12:18

Wie heeft de begrafenis geregeld van die "verre"oom?
Het lijkt me toch maar een gewone oom te zijn tenzij hij in een andere werelddeel woonde.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

info123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2018 12:40

Ik bedoelde een verre oom omdat hij eigenlijk een broer was van mijn grootouder,wat al redelijk verre familie is in mijn ogen :)
De notaris wist ook niet wie de begrafenis geregeld heeft,maar blijkbaar was alles wel betaald.
Hij had een vriendin waarmee hij een lat relatie had,dus ik vermoed dat zij alles geregeld en betaald heeft...

Reclame

info123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2018 12:41

Wie heeft de begrafenis geregeld van die "verre"oom?
Het lijkt me toch maar een gewone oom te zijn tenzij hij in een andere werelddeel woonde.

WijzigVerwijder berichtMeld dit berichtCiteer
#3 , 0 seconden geleden (21 feb 2018 12:40)

Ik bedoelde een verre oom omdat hij eigenlijk een broer was van mijn grootouder,wat al redelijk verre familie is in mijn ogen :)
De notaris wist ook niet wie de begrafenis geregeld heeft,maar blijkbaar was alles wel betaald.
Hij had een vriendin waarmee hij een lat relatie had,dus ik vermoed dat zij alles geregeld en betaald heeft...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 21 feb 2018 14:37

Normaal wordt er één van de erfgenamen aangeschreven.
We kunnen enkel vaststellen dat u dat niet was.
Vraag eens aan elk van de andere erfgenamen....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 21 feb 2018 15:39

Bericht van niet betaling wilt veronderstel ik wel zeggen dat er ook een aangifte geweest is? Is er een aangifte geweest van successierechten? Wie heeft dat verwerkt?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 21 feb 2018 15:43

Inderdaad, gaat het over "niet aangifte" of "niet betaling"?
Ik ging uit van het eerste.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

info123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 feb 2018 18:33

In de brief van de belastingen ging het over het niet aangeven van de nalatenschap. Maar aangezien ik niet op de hoogte was dat ik erfgenaam was,kunnen ze dan toch die 7% boete aanrekenen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 21 feb 2018 18:39

In de brief van de belastingen ging het over het niet aangeven van de nalatenschap. Maar aangezien ik niet op de hoogte was dat ik erfgenaam was,kunnen ze dan toch die 7% boete aanrekenen?
Het is dan ook geen boete maar een nalatigheidsintrest.
Bij laattijdige betaling is er een nalatigheidsinterest van 7% (op jaarbasis) verschuldigd vanaf het verstrijken van de wetteljke betaaltermijn.
Dus: indien u 1 jaar te laat betaalt dan wordt het bedrag van de erfenisrechten met exact 7 percent verhoogd. Indien slechts enkele maanden dan minder, indien langer dan een jaar dan meer dan 7 percent intrest te betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

info123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 feb 2018 19:12

Maar ik was nergens van op de hoogte,kunnen ze dan die nalatigheidsinterest nog eisen? Ik heb ook pas een brief gekregen van de belastingen 1,5 jaar na zijn overlijden...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 21 feb 2018 19:35

Maar ik was nergens van op de hoogte,kunnen ze dan die nalatigheidsinterest nog eisen? Ik heb ook pas een brief gekregen van de belastingen 1,5 jaar na zijn overlijden...
Ze verwittigen niet alle erfgenamen. Meestal degene die dichts bij overledene stond of de oudste in leeftijd. Je kan altijd proberen met een protestje maar laat de intresten niet onnodig verder oplopen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fortuin
Berichten: 1013

#12 , 21 feb 2018 22:50

Lijken me toch straffe toestanden. Mits wat onderhandelen zou je toch die nalatigheidsinteresten moeten kwijtgescholden kunnen krijgen. De rekening met het geld op zal waarschijnlijk nog geblokkeerd zijn?

Men kan zo een dossier 7 jaar op een bureau laten liggen en dan het gehele bedrag komen innen.

info123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 feb 2018 12:48

Ik vind dat toch ook straf! De notaris zei dat je er niet veel aan kan doen. Ben eens benieuwd...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 22 feb 2018 12:53

Mogelijks ben je de oudste erfgenaam en daarom heb je dit ontvangen. Aan u om door te rekenen aan uw medeerfgenamen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 22 feb 2018 12:54

Ik vrees dat de notaris gelijk heeft.
Maar vragen staat vrij....alleen de intresten niet teveel laten oplopen, want dat is het echte antwoord op uw vraag!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”