Lenen om schenking te aanvaarden?

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Lenen om schenking te aanvaarden?

#1 , 18 feb 2018 17:16

Dag iedereen,

Ik heb een nonkel (niet rechte lijn), die mij een woning zou willen schenken (met voorbehoud van vruchtgebruik). Zelf heb ik nog geen woning, gezien ik nog vrij jong ben. De kosten om het pand geschonken te krijgen zouden +- 35000 euro bedragen. Ik vroeg mij af of er een voordelige manier bestaat om dit bedrag te lenen. Kan je iets terugkrijgen van de belastingen etc. Zijn er nog andere dingen waar ik juist rekening mee moet houden?


Alvast bedank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 18 feb 2018 17:25

In principe zou dat geen probleem mogen zijn -- als de bank niet wil lenen moet je misschien wel de boer op om een particulier te vinden die je dit geld wilt lenen. Een bulletkrediet kan misschien een mogelijkheid zijn.

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 feb 2018 17:30

Ok, ik heb nog niet rondgevraagd bij de bank. Gezien ik niet zelf in het huis zal gaan wonen, denkt u dat er dan iets terug te vorderen valt van de lening op de belastingaangifte? Of geldt dit enkel wanneer u leent voor een eigen huis, waar u meteen volledig eigenaar van zal worden?

Reclame

ivy-on-the-wall
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2018 17:51

Je zal naakte eigenaar zijn van het huis van je oom. Informeer je zeker ook goed over de gevolgen die dit kan hebben als je zelf een eigen woning koopt.

berenod
Berichten: 942

#5 , 18 feb 2018 18:21

Plus, aan naakte eigenaar zijn hangen verplichtingen aan vast, grote herstellingen bijvoorbeeld zijn voor uw rekening.

Stel dat het dak helemaal aan vernieuwing toe is, dan moet u als naakte eigenaar een nieuw dak bekostigen.
Is de verwarmingsinstallatie volledig aan vernieuwing toe, dan is dat ook voor uw rekening.

Het is niet helemaal te vergelijken zoals met een huurder, er is bijvoorbeeld rechtsspraak dat enkel een verwarmingsketel veranderen voor de vruchtgebruikers is, daar waar bij een huurpand dit voor rekening van de eigenaar zou zijn.

Men kan wel een en ander in een overeenkomst gieten, bijvoorbeeld dat zulke kosten niet voor u zijn, of dat deze bijvoorbeeld gedeeld moeten worden.
Zelfs indien de relatie met uw nonkel goed is, indien je zo overeenkomt toch echt alles op papier laten zetten!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 18 feb 2018 20:08

Bij deze schenking wordt je blote eigenaar van de woning. Ik begrijp dat verwacht wordt dat jij de schenkingsrechten gaat betalen. U al moeten gaan lenen, dat is over een te komen met uw bank van hoe.
Weet wel dat u als blote eigenaar niet kan genieten van fiscale aftrek via de woonbonus. Dat is enkel voor een eigenaar of vruchtgebruiker.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#7 , 18 feb 2018 21:07

Beste

De kosten die u heeft zijn kosten in het kader van verwerving onroerend goed. Daar kan u dus perfect een woonkrediet voor aangaan.
Uw oom zal wel als hypothecaire borg moeten meetekenen. Immers : de bank wil haar voorrecht behouden het pand te verkopen indien er wanbetaling zou optreden.
Gezien naakte eigendom en vruchtgebruik kan u inderdaad geen fiscale aftrek genieten.
Desgevallend zou u dat kunnen oplossen met een 'levenslang recht op bewoning' of 'levenslange huur'. Te bespreken met de notaris en met uw oom.
In dat geval zou u wel van fiscale aftrek kunnen genieten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”