Vehuur woning klein beschrijf

arnew
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vehuur woning klein beschrijf

#1 , 23 jan 2018 15:23

Beste,

Ik heb in augustus 2017 een huis gekocht met een klein beschrijf, ben hier meteen ingetrokken en heb hier domicilie geplaatst.
Nu zou ik graag rond september 2018 een jaar naar het buitenland gaan en mijn woonst (gemeubeld) verhuren, eventueel aan een expat (-familie). Na een jaar kom ik terug van mijn reis en ga ik zelf terug in mijn huis wonen.

In de regel zou ik een probleem hebben met de volgende voorwaarde:
"4. de koper van de bescheiden woning of zijn echtgeno(o)t(e) zal zijn inschrijving in het bevolkingsregister of vreemdelingenregister moeten bekomen op het adres van de aangekochte woning. Deze inschrijving moet gebeuren binnen een termijn van 3 jaar te rekenen vanaf de datum van de authentieke akte van verkrijging en tenminste 3 jaar zonder onderbreking behouden blijven (= voorwaarde tot behoud van het verlaagd tarief).

Als de voorwaarde tot behoud van het tarief niet wordt nageleefd, zijn de kopers, behalve bij overmacht, naast de aanvullend rechten (5%) hoofdelijk gehouden tot betaling van ene belastingverhoging van 20% van de aanvullende rechten.".


Is dit sowieso een probleem voor mij of bestaan er achterpoortjes waardoor ik geen belastingverhoging moet betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 23 jan 2018 15:53

Het achterpoortje is: blijven wonen tot de termijn verstreken is, alvorens te verhuren. Anders zal u moeten betalen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 jan 2018 16:23

Dit is geen achterpoortjesforum.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 23 jan 2018 18:07

U kan dit via de voorpoort oplossen als je je voor augustus 2020 er terug domicilieert en er dan 3 jaar blijft wonen. Dus dan tot ten minste augustus 2023. Ik lees immers nergens in de voorwaarden dat je je er maar een keer mag domiciliëren.

Het frauduleuze achterpoortje is virtuele cohousing waarbij uw domicilie op de woning blijft staan tijdens uw afwezigheid.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 23 jan 2018 18:13

Maar dan is dat met alle gevolgen van dien voor diegene ( en voor u) die er wonen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”