successie betalen op je erfdeel

BBetty
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

successie betalen op je erfdeel

#1 , 21 jan 2018 18:21

Hallo iedereen, even uitleggen, vader is overleden, zijn echtgenote, zijn kinderen, dus de erfenis gedeeld door twee en het andere deel gedeeld voor de kinderen, nu is mijn vraag, een kind is mindervaliden en volgens de notaris moet ze geen successie betalen op haar erfdeel, maar hoe wordt dan het successiebedrag verdeeld onder de andere kinderen, bv, door allen kinderen en het mindervaliden kind moet niet betalen of door de "gezonde " kinderen, een voorbeeld, zijn vier kinderen, dus gedeeld door vier en een niet betalen of door de drie en moeten zij dus het andere deel van het mindervaliden kind bij betalen, kan iemand me helpen met deze vraag a.u.b; zou ons heel erg voorthelpen
groetjes Bethje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 jan 2018 19:52

Jullie krijgen 1/4 cadeau van de fiscus.

BBetty
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jan 2018 20:01

Hallo Mava, u bedoelt dat het in vier delen wordt gedaan, maar hoe is het dan met de betaling, moeten de andere kinderen bij betalen voor het mindervaliden kind of wordt het drie betalen en eentje niet of ,,??????

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 21 jan 2018 20:04

Rare vraag en verward.
Nochtans eenvoudig: het mindervalide kind moet in dit geval niet betalen op zijn erfdeel, de andere kinderen betalen wel de normale rechten op hun erfdeel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

BBetty
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2018 20:07

Dank je wel voor het reageren, maar voor geen misverstanden te veroorzaken in de familie, heb ik mijn vraag gesteld, vindt het niet zo raar, dus de andere kinderen " moeten " niet meer betalen voor het mindervaliden kind, dat wordt dan vrijgesteld van betaling juist of niet juist,

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 21 jan 2018 20:09

Dank je wel voor het reageren, maar voor geen misverstanden te veroorzaken in de familie, heb ik mijn vraag gesteld, vindt het niet zo raar, dus de andere kinderen " moeten " niet meer betalen voor het mindervaliden kind, dat wordt dan vrijgesteld van betaling juist of niet juist,
De Staat krijgt 1/4 minder omdat één kind van de vier niets moet betalen.
De andere kinderen betalen niet minder maar ook niet meer.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

BBetty
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jan 2018 20:10

Ok dank je wel, nu is het helemaal duidelijk, dat is wat ik wilde weten, niet meer of minder,

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 21 jan 2018 22:45

Een erfgenaam met een invaliditeit van 66 % krijgt een vrijstelling van erfbelasting, volgens zijn leeftijd. De andere erfgenamen moeten dat niet bijbetalen.

Zie hier voor uitleg en berekening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”