Onroerende voorheffing nieuwe woning

julie3
Topic Starter
Berichten: 86

Onroerende voorheffing nieuwe woning

#1 , 03 jan 2018 19:42

Wij hebben een huis gekocht en de akte vermijdt 15/1/2018. Nu staat er op de afrekening dat wij kadastraal inkomen van ongeveer 600 euro moeten betalen aan de vorige eigenaar.
Wij hebben zelf 3 kinderen en moeten zelf ki betalen van ongeveer 200 euro.

Er werd mij gezegd dat de situatie beken word van 01/01/18, en dan zijn wij nog niet de eigenaars van het huis.

Klopt het dat wij de volledige 600 euro moeten betalen en indien ja, kunnen wij dan eventueel vragen om vrijstelling van de volgende 3 jaren aangezien wij eigenlik minder nu moeten betalen?

Alvast bedankt voor alle hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 jan 2018 20:27

Je zal, via de notaris, zijn OV van het lopende jaar pro-rata moeten betalen. Later kan je rechtstreeks aan de fiscus een terugbetaling vragen van het teveel betaalde

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 03 jan 2018 23:50

Ik vrees dat u voor dit jaar die volledige som ad 600 € zal moeten betalen. De Administratie houdt enkel rekening met de eigenaar per 1 januari. Dat is de enige persoon waarmee zij handelen. Dit jaar zal dus betaald worden alsof die persoon het hele jaar eigenaar is.
Voor volgende jaren zou u automatisch de vermindering voor kinderlast moeten krijgen. Sorry!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”