schenken in 2018 of niets doen......

dachero
Topic Starter
Berichten: 27

schenken in 2018 of niets doen......

#1 , 31 dec 2017 13:05

Hallo,

vooreerst mijn beste wensen aan allen hier voor 2018 op dit geweldige forum ,met een schat aan info, gebracht door mensen met vakkennis en soms een vermanende maar goed bedoelde wijsvinger.

Gezellig samen aan de feesttafel met familie in verschillende generaties ,rolt men soms in gesprekken waar halve waarheden en gissingen gebeuren en dingen verteld worden ,van horen zeggen, daarom mijn volgende vraag. Ik wou eerst hier al wat info proberen te sprokkelen alvorens we naar een notaris gaan om raad te vragen.

Mijn vrouw (enig kind) : beide ouders nog in leven 70+ ( leven zuinig en klagen over weinig geld(pensioen mijnwerker) en gaan 2 maand per jaar op vakantie met hun mobilhome :wink: . Kortom :geld genoeg maar ze komen er liever zo weinig mogelijk aan. :wink:

Hopelijk blijven ze gezond en kunnen ze nog lang genieten van hun pensioentje .

situatie : wij hebben 9 jaar geleden onze nieuwbouw-woning tegen hun woning aangebouwd op hun grond(recht van opstal).
Hun woning (1 laag) is nog een overblijfsel van vroeger ,zonder verwarming(enkel 1 kachel) wel dubbele beglazingen en geen ge-isoleerd dak.

Deze woning is niet verhuurbaar of renoveer-baar of op-splitsbaar van onze woning om te verkopen mochten ze ooit overleden zijn. De mogelijkheden zijn dan om het huis af te breken of om te bouwen tot een garage of zo voor ons.Dat is koffiedik kijken.
Is het financieel beter om niks te doen en ooit na hun overlijden gewoon de successie te betalen of beter om in de nabije toekomst de woning te schenken aan haar dochter(ons dus) . De grond heeft zijn waarde natuurlijk en onze woning ook maar de hunne....... :roll:

We willen niet voor verrassingen komen te staan ,mocht er 1 overlijden we een pak successie mogen gaan betalen. We kunnen ons geld goed gebruiken in de verdere uitbouw van onze zelfstandige activiteit. Deze vennootschap heeft zijn activiteit in onze privé-woning.

iemand een mening over bovenstaande???

Groeten

Danny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 31 dec 2017 13:39

Aangezien de schenkbelasting op woningen drastisch is verlaagd en uw vrouw enig kind blijkt te zijn kunnen met een schenking nu de hogere erfrechten later worden uitgespaard. Eén en ander hangt af van de waarde van die eigendom en eventuele andere bezittingen.
Alleszins moeten uw schoonouders bereid zijn om te schenken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 31 dec 2017 14:09

Is het financieel beter om niks te doen en ooit na hun overlijden gewoon de successie te betalen of beter om in de nabije toekomst de woning te schenken aan haar dochter(ons dus) .

Danny
Haar dus. Erfenissen, schenkingen en giften behoren tot het persoonlijk, niet tot het gemeenschappelijk vermogen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”