invullen 'aangifte nalatenschap'

mw001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

invullen 'aangifte nalatenschap'

#1 , 29 dec 2017 17:57

situatie: 12 jaar geleden is mijn moeder overleden, onlangs mijn vader, hij woonde ondertussen al verschillende jaren samen met iemand (woonde bij haar in, geen contract of testament), hierdoor had hij zelf geen inboedel meer, zijn huis is verhuurd (1/1 vruchtgebruik, 1/2 blote eigendom 2 kinderen). Zijn auto is ondertussen verkocht.
Ik heb volgende vragen:
* moet er iets aangegeven worden voor de inboedel (die er niet meer is)
* moet er iets aangegeven worden voor de huur (staat tot zijn dood op de rekeningen)
* voor het huis ga ik er vanuit dat we moeten vermelden dat vruchtgebruik overgaat naar de blote eigendom en moeten aangeven voor 50% bij onroerende goederen eigen vermogen
* wat moeten we aangeven voor de auto (op leeftijd), het bedrag bij verkoop, fictieve waarde (waar kan deze dan bepaald worden)

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 dec 2017 20:34

1. neen, want er is geen inboedel
2. neen, is begrepen in bedrag van bankrekeningen
3. vermelden : overgang vruchtgebruik // woning voor 50 % volle eigendom bij eigen vermogen OG.
4. auto : bij roerende goederen voor verkoopbedrag
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mw001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 dec 2017 11:02

bedankt voor antwoord.

nog een extra vraag, ik lees hier soms 'toch geen erfenis gehad in de afgelopen 3 jaar'. Hij had het wel eens over 'een erfenis van een neef zonder rechstreekse ergenamen', ik weet alleen niet direct of dat al meer dan 3 jaar geleden was.
Ik heb hier volgende vragen over:
1. bepaling 3 jaar gebeurt dit aan de hand van de sterfdatum van die persoon of de datum van betaling van de erfenis
2. wat moet waar dan aangegeven worden

alvast bedankt

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 30 dec 2017 12:37

Die drie jaar betreft schenkingen die de overledene heeft gedaan in de loop van de drie jaar voor zijn overlijden.

Ook als de overledene in de drie jaar voor zijn overlijden een onroerend goed heeft verkocht veronderstelt de
fiscus dat die opbrengst, behoudens bewijs van tegengestelde, nog in de erfenis zit.

De drie jaar worden teruggerekend vanaf dag overlijden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 30 dec 2017 16:12

Elk bedrag, waarvan de Fiscus weet heeft dat de overledene die heeft ontvangen, binnen de drie jaar voor zijn overlijden , wordt verondersteld in de nalatenschap aanwezig te zijn of minstens verantwoord te worden. Dit kan zijn : verkoop OG, ontvangen verzekering, verkregen erfenis.
Indien de aanwezigheid niet kan aangetoond worden of de afwezigheid uitgelegd, zullen de erfgenamen toch de erfbelasting daarop betalen.
Voorbeeld : iemand verkoopt een woning en verdeelt het geld tussen zijn kinderen, zonder schenkingsrechten te betalen. Hij overlijdt echter na 2 jaar. Dat bedrag komt toch in de nalatenschap met de nodige erfbelasting.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mw001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 dec 2017 17:23

de erfenis die hij ontvangen heeft gaat om geld, dit staat op de rekeningen die vermeld worden in de aangifte, moet dit dan nog ergens apart vermeld worden? En zo ja waar. Heeft dit bedrag een invloed op de berekening van het te betalen bedrag?

alvast bedankt.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 30 dec 2017 17:44

de erfenis die hij ontvangen heeft gaat om geld, dit staat op de rekeningen die vermeld worden in de aangifte, moet dit dan nog ergens apart vermeld worden? En zo ja waar. Heeft dit bedrag een invloed op de berekening van het te betalen bedrag?

alvast bedankt.
Neen. Het zit al in de aangifte.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 30 dec 2017 19:39

Niet apart vermelden, in de opsomming, dat zit in de bedragen van de rekeningen.
Wel achteraan bij 'fictiebepaling' de nodige uitleg geven : hoeveel wanneer hoe ontvangen. Welke rekening toen en nu. Nodige bewijzen kunnen gevraagd worden. Indien binnen die periode grote betalingen gedaan zijn , voor wat dan ook, zijn die zgz. met het geld uit de erfenis betaald : reizen, TV, meubelen, rusthuis, ...
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”