Registratierechten

Vera3
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Registratierechten

#1 , 22 dec 2017 15:14

Goedemiddag,

Sinds mei 2014 zijn wij trotse eigenaars van een huis met landbouwgrond. Deze hebben we in 1 akte aangekocht, maar op 2 namen. Ik bezit het huis op de grond waarop deze staat, mijn vriend de landbouwgrond erachter. Dit omdat hij zelfstandig is. Deels bescherming en deels omdat hij er zijn wijngaard van bedrijf heeft aangeplant. Nu heeft hij een herziening van registratierechten gekregen omdat hij niet binnen de 5 jaar op zijn grond woont... Hij woont dus wel in het huis die mee op de akte staat, en voert ook zijn landbouwactiviteit uit op de daarvoor voorziene grond. Waar kunnen wij hiervoor protesteren? Of kan dit wel degelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 22 dec 2017 15:19

Op landbouwgrond kan men niet van het verlaagde tarief genieten.
Dat is enkel voor bouwgrond voor een bescheiden woning.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 22 dec 2017 16:17

Zal wel zijn : binnen 3 jaar.
De registratierechten op een grond zijn altijd 10 %. Als er een woning opgezet wordt met KI minder dan 745, kan men een deel terugkrijgen. Hoewel er uiterst zelden nog een KI van 745 of minder wordt betekend.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 dec 2017 01:32

Op landbouwgrond kan men niet van het verlaagde tarief genieten.
Dat is enkel voor bouwgrond voor een bescheiden woning.
Deze stelling klopt niet ...

Zelf heb ik een jaar geleden landbouwgrond gekocht met verminderde registratierechten. Ik heb er op dit forum zelfs een topic over gemaakt.
Er zijn wel enkele niet-onbelangrijke randvoorwaarden te vervullen. Zie topic.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”