Niet voldaan aan voorwaarden klein beschrijf

Pjoter
Topic Starter
Berichten: 19

Niet voldaan aan voorwaarden klein beschrijf

#1 , 13 dec 2017 20:11

Ik heb in 2010 een woning aangekocht en direct bewoond(echter wel vergeten domicile te wijzigen)(was me niet bewust v de verplichtingen),nu in 2017 7j later plaatst men mij voor een voldomen feit en stuurt men mij een aanslagbiljet van meer dan 11000 eu en o ja binnnen de 3maand betalen of +7% nodeloos te zeggen ik verdien geen 4k per maand dus kan ik die +7% al niet vermijden.In mijn ogen is er geen draagvlak voor deze taks gezien de wet de fiscaale woonplaats als volgt omschrijft :

“De plaats waar men werkelijk woont ,gekenmerkt door bestendigheid en of continuïteit ,de hoofdverblijfplaats van de echtgenoot en kinderen het centrum van de famiale ,,profesionele en vrijje tijds beleving”

Ik heb veel bewijs dat ik daar effectief gewoond heb
ik ga zowiezo naar de rechtbank
Hoe schatten jullie men kansen in?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 dec 2017 21:07

Het zoveelste bericht over dit onderwerp. Ik denk dat Registratie sinds kort aan het opkuisen is.
1. Niet bewust van verplichting : geloof ik niet. U moest dat weten. Is waarschijnlijk ook door notaris vermeld.
2. Stom van domicilie niet te wijzigen. Dus 3 jaar gedomicilieerd waar je niet woonde? Was er een ander voordeel?
3. U kan met heel wat 'bewijzen' afkomen, maar 'officiële ' gegevens tellen.
Kans op winst : niet te veel. Sorry!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 dec 2017 21:30

En je heeft domicilie fraude gepleegd wat ook zware straffen op staan, maar je wist niet waar je woonde ?

Sorry hé je geloofd nu toch niet meer in sprookjes hé !

Kans 0
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Pjoter
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 13 dec 2017 21:48

En je heeft domicilie fraude gepleegd wat ook zware straffen op staan, maar je wist niet waar je woonde ?

Sorry hé je geloofd nu toch niet meer in sprookjes hé !

Het zoveelste bericht over dit onderwerp. Ik denk dat Registratie sinds kort aan het opkuisen is.
1. Niet bewust van verplichting : geloof ik niet. U moest dat weten. Is waarschijnlijk ook door notaris vermeld.

uhh domicille fraude? eerder nalatigheid // nonchalant//
1/als ik me bewust was had ik toch gewoon men domicille verplaatst?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 dec 2017 09:39

1/als ik me bewust was had ik toch gewoon men domicille verplaatst?
Tenzij er ergens anders centjes te rapen vielen.
Iedereen weet toch dat de gemeente dient te weten waar je woont. Waar kwam uw post uitgaande van de gemeente en alle andere officiële post dat in de bus terecht? Viel dan uw frank niet?

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 14 dec 2017 09:51

U wordt geacht de wet te kennen, onwetendheid kan dus geen excuus zijn. Inhoudelijk zit u ook verkeerd met uw redenering, de wet spreekt van domiciliëring, niet van effectieve bewoning. Ik zie uw kansen dus zeer klein in en zou dus ook niet blindelings naar de rechtbank stappen zonder de kostenafweging te maken.

Pjoter
Topic Starter
Berichten: 19

#7 , 15 dec 2017 14:40

Tenzij er ergens anders centjes te rapen vielen.
Iedereen weet toch dat de gemeente dient te weten waar je woont. Waar kwam uw post uitgaande van de gemeente en alle andere officiële post dat in de bus terecht? Viel dan uw frank niet?
officieele post kwam toe waar ik woonde/bank/vdab/rva/reclame/electriciteit/water
de ouderlijke woning ligt geen km van men woning zie echt niet hoe ik daar centen zou moeten uitslaan.
Tevens als ik ergens het nut niet v inzie doe ik het ook niet/wat practish nut heeft een domiciile verplaatsen(korte termijn) ?

U wordt geacht de wet te kennen, onwetendheid kan dus geen excuus zijn. Inhoudelijk zit u ook verkeerd met uw redenering, de wet spreekt van domiciliëring, niet van effectieve bewoning. Ik zie uw kansen dus zeer klein in en zou dus ook niet blindelings naar de rechtbank stappen zonder de kostenafweging te maken.

in mijn ogen word domicile gebruikt om te bewijzen dat iemand ergens effectief woont.maw als iemand kan aantonen ergens anders gewoond te hebben , dan schuift de domicile logischerwijze ook.Als iemand in Ierland een domicile heeft maar efectief in Belgie woont dan zal de fiscus er tevens ook van uitgaan dat hij rijksinwoner is in Belgie een zal hij dus hier belasting betalen.

Verder is voor mij deze een principe kwestie.....
1)Het kan toch niet de bedoeling zijn dat men aan een steunmaatregel toekent om een bescheiden woning te kopen en tergelijkkertiijd in vriijheid te beperken(U moet immers verplicht 3j in Belgie vertoeven)
2)Het kan toch niet dat men zomaar omwille v een nalatigheid ,zonder brief/zonder waarschuwing of wat dan ook 7j later afkomen met een rekenning

Ik ga dus zeker naar de rechtbank al was het maar om men ongenoegen te uiten.

Indien koh uitvoerbaar word gevonden
zal ik me op legaale manier wreken op nv Belgie ,Belgie zal immers deze taks onrechtstreeks terug betalen

1/ietsje minder actief opzoek naar werk
2/auto?waarvoor? geen auto geen tax
3/groote werken?prima maar Nederlandse firma /geen btw voor nv be/
4/groote aankopen prima maar niet in be
5/testament >aanpassen meer begunstige = lagere schijf
en dit is nog maar een begin,,.......tax eisen waar geen draagvlak voor is prima kan je alleen beter niet doen in een rechtstaat /kost meer dan het opbrengt/rechtenn en plichten immers
Laatst gewijzigd door Pjoter op 15 dec 2017 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 15 dec 2017 14:51

een steunmaatregel toekent om een bescheiden woning te kopen
Die steunmaatregel wordt betaald door de overheid, dus Jan en allemaal. Daar mag iets tegenover staan. Als jij dat niet nodig acht, heb je ook geen recht op die steunmaatregel.
Als je uw eigen wetten wil stellen, had je u verkiesbaar moeten stellen en in het parlement zetelen. Dan kan je dat. Nu niet.

LeenW
Berichten: 12824

#9 , 15 dec 2017 14:58

Ik snap ook niet goed waar uw protest op zou slaan. De voorwaarde is toch logisch, u mag een woning aan verlaagd tarief kopen, maar dan moet u er zich domiciliëren zodat u dit niet voor iemand anders doet enkel voor het fiscaal voordeel eruit te halen.

Voor de volledigheid, Nederlandse bedrijven die werken aan uw woning uitvoeren, rekenen ook Belgische btw aan. Dat u een auto minder op de weg wil brengen, kan ik alleen maar aanmoedigen.

sibi
Berichten: 37

#10 , 15 dec 2017 15:23

In uw aankoopakte staan alle verplichtingen vermeld waaraan u moet voldoen om het gunsttarief te verkrijgen én te behouden. Nu een rechtzaak beginnen is m.a.w. een verloren zaak. U heeft 7 jaar geleden de akte getekend, nadat de notaris deze volledig voorgelezen en/of met u doorgenomen heeft. "Zich niet bewust zijn van die verplichtingen" gaat hier sowieso niet op.
Troost uzelf met de gedachte dat u echt niet de enige bent die plots na zoveel jaar ook de andere helft van de registratierechten moet betalen. Ik kan er maar moeilijk bij dat men de grootste en belangrijkste aankoop in een mensenleven zo losjes benadert. Prullen gelijk GSM's en laptops worden tot in 't kleinste detail vergeleken voor men tot aankoop overgaat... bij vastgoed wordt soms alles maar aanvaard en vergeten, met een pijnlijk dure les tot gevolg.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 15 dec 2017 17:28

Veel succes, pjoter. Of om ze nog beter te kloten, emigreer!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 15 dec 2017 17:43

Ik ga dus zeker naar de rechtbank al was het maar om men ongenoegen te uiten.

Groot gelijk. Ga daar luid "BAH!" roepen, dat lucht op, vooral daarna als je de rekening van de gerechtskosten toegestuurd krijgt.

zal ik me op legaale manier wreken op nv Belgie

Groot gelijk. Hang u op. Dan zullen ze nogal staan kijken en dan moet je geen officieel domicilie meer hebben.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Pjoter
Topic Starter
Berichten: 19

#13 , 15 dec 2017 17:46

Veel succes, pjoter. Of om ze nog beter te kloten, emigreer!

als particulier vastgoed beheren van uit het buitenland is alles behalve simpel
anders had dat idd men voorkeur

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 15 dec 2017 20:05

Hang u op. Dan zullen ze nogal staan kijken en dan moet je geen officieel domicilie meer hebben.


Maar dan best aan een zwart/geel/rode koord :lol:

Terug naar “Successie- & Registratierechten”