Te hoog kadastraal inkomen => terugvordering registratierechten?

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

Te hoog kadastraal inkomen => terugvordering registratierechten?

#1 , 05 dec 2017 14:21

Wij wonen nu een dik jaar in een bescheiden eengezinswoning van 2 slaapkamers. Deze werd gerenoveerd in 2003. Helaas door de toenmalige eigenaar zonder energetische ingrepen (woning is van 1954). Onze woning viel onder groot beschrijf met KI 836 Euro, dus 10% registratierechten.

Ik kijk regelmatig op immosites en kwam een woning tegen die bij ons in de wijk te koop staat.
Deze woning zou onder klein beschrijf vallen, doch is deze dik 70.000 Euro duurder in vraagprijs, heeft deze 1 slaapkamer meer en is deze geïsoleerd volgens de hedendaagse normen. Ik ben ook gaan kijken naar de woning en kwalitatief is het evengoed afgewerkt als onze woning, zo niet nog beter.

Waar wordt hierin het onderscheid gemaakt? Onze woning is kleiner, de grondoppervlakte is ongeveer hetzelfde, ligt in dezelfde woonwijk en heeft een aanzienlijk hoger verbruik. Maar toch waren onze registratierechten 10% in vgl. met de 5% die deze woning zou hebben.

Het kadaster in onze gemeente antwoordt letterlijk:
"Iedereen één of meerdere huizen aanduiden waarvan het KI lager ligt dan 745 Euro. Uitleg over een KI van een woning wordt per definitie alleen aan de eigenaar gegeven in kader van de wet op de privacy."
Bedankt ambtenaar voor deze nuttige uitleg :roll:

Kunnen we dit aanvechten om met terugwerkende kracht 5% van onze registratierechten en onroerende voorheffing terug te vorderen? De logica van het KI is echt nu ja, onlogisch!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 dec 2017 10:17

Dergelijke toestanden komen tegenwoordig meer voor. Het KI is een relatief gegeven. Het wordt bepaald en beïnvloed door de bewoonbare oppervlakte, aantal autostaanplaatsen, badkamers, veranda en derg. Het wordt stilaan tijd dat overgegaan wordt tot een 'actualisatie' van de KI's. Er is geen aanpassing gebeurd sinds 1981. Het KI geeft in veel gevallen van oudere woningen niet meer de reële toestand weer, zowel in meer als in min. Bij de verkoop van een woning met KI onder 745 wordt er nu een controle gedaan op (niet aangegeven) verbeteringen en uitbreidingen. Dit kan hier het geval zijn.
Het is de bedoeling dat binnenkort klein beschrijf niet enkel afhangt van het KI van de betreffende woning , maar dat ook rekening wordt gehouden met de verkoopprijs.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2017 16:13

Kunnen we dit aanvechten om met terugwerkende kracht 5% van onze registratierechten en onroerende voorheffing terug te vorderen? De logica van het KI is echt nu ja, onlogisch!
De kans is groter dat men het KI van het andere huis naar boven gaat bijstellen, dan dat men dat van u naar beneden gaat brengen.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 06 dec 2017 16:24

In de wijk is niet hetzelfde als in dezefde straat.
Ik heb 8 jaar geleden een KI doen verminderen op grond van vgl met aangrenzende woning.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

#5 , 06 dec 2017 16:27

In de wijk is niet hetzelfde als in dezefde straat.
Ik heb 8 jaar geleden een KI doen verminderen op grond van vgl met aangrenzende woning.
Kan je meer uitleg geven hoe dat in zijn werk is gegaan?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 06 dec 2017 16:59

In de wijk is niet hetzelfde als in dezefde straat.
Ik heb 8 jaar geleden een KI doen verminderen op grond van vgl met aangrenzende woning.
Kan je meer uitleg geven hoe dat in zijn werk is gegaan?
Aangemeld bij kadaster en die zijn komen kijken.
Hebben ter plekke een aanpassing voorgesteld op basis van vgl met aanpalende woning, welke ik heb aanvaard.

Hou er wel rekening mee dat het verkeerd kan uitdraaien als de woning die u als referentie geeft een renovatie heeft ondergaan die niet aan het kadaster werd gemeld. Dus weet waaraan u begint.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

#7 , 06 dec 2017 18:55

In de wijk is niet hetzelfde als in dezefde straat.
Ik heb 8 jaar geleden een KI doen verminderen op grond van vgl met aangrenzende woning.
Kan je meer uitleg geven hoe dat in zijn werk is gegaan?
Aangemeld bij kadaster en die zijn komen kijken.
Hebben ter plekke een aanpassing voorgesteld op basis van vgl met aanpalende woning, welke ik heb aanvaard.

Hou er wel rekening mee dat het verkeerd kan uitdraaien als de woning die u als referentie geeft een renovatie heeft ondergaan die niet aan het kadaster werd gemeld. Dus weet waaraan u begint.
In het slechtste geval draait dat dan toch slecht uit voor de eigenaar vd referentiewoning, toch niet voor mezelf? Niet dat ik wil “klikken”, maar als dat van ons dan toch onder klein beschrijf zou vallen, dan gaat het over veel geld dat we terug kunnen krijgen.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#8 , 06 dec 2017 22:42

Beste

Toch wel belangrijk : actueel moet elke notaris bij verkoop van een woning onder 'klein beschrijf' een bevestiging vragen aan fiscus of het pand effectief onder klein beschrijf verkocht mag worden. Het valt regelmatig voor dat men op dat moment het KI even grondiger bekijkt en dikwijls zelfs verhoogt. Zeker indien men kan vermoeden dat er renovatiewerken/isolatiewerken werden uitgevoerd die dateren van na de initiële vaststelling van het KI. In voorkomend geval - en indien dat voor u een breekpunt is - kan u in de compromis een clausule laten opnemen waarbij u de koop kan laten afhangen van bevestiging van het gemelde KI.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Puntkomma
Berichten: 21

#9 , 11 dec 2017 18:19

1) Na betekening van het KI is er een bezwaartermijn van twee maanden. Daarna kan het KI niet zomaar worden aangepast. Enkel in een beperkt aantal gevallen (fout bij de berekening, speciale en uitzonderlijke herziening, verbouwingen, brand, ...)
2) De ambtenaar heeft het wat ongelukkig geformuleerd, maar zelfs de eigenaar kan zijn KI niet meer per mail of telefonisch krijgen. De nieuwe regels zijn niet echt klantvriendelijk.
3) Soms staat er op immosites de onroerende voorheffing ipv het KI.
4) Bij het kadaster is alles ingedeeld in kadastrale afdelingen, dus een straat verder kan in een andere afdeling liggen. Binnen een kadastrale afdeling zijn er soms min- en meerwaardes voor bepaalde straten.
5) De hoofdvraag is natuurlijk zijn de panden die je op het internet hebt gevonden correct gekend op het kadaster. Helaas is dat voor veel panden niet het geval. Daarom dat men terug de regel toepast die basejumper beschrijft.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”