Erven door kleinkinderen na overlijden vader

Tanteger
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erven door kleinkinderen na overlijden vader

#1 , 27 nov 2017 14:01

In 2014 stierf onze moeder. Wij kinderen en de kinderen van een overleden broer erfden in "blote eigendom". Onze vader zag van zijn vruchtgebruik af. Wij kregen dus allemaal, kinderen en kleinkinderen ter vervanging van onze overleden broer een som geld. Het geld van het minderjarige kleinkind staat op een geblokkeerde rekening.
Nu is onze vader overleden. In de akte van erfopvolging opgemaakt door de notaris staat nu dat wij, de kinderen, in volle eigendom erven, maar de kleinkinderen ter vervanging van onze overleden broer zouden in blote eigendom erven, met vruchtgebruik voor hun moeder. Is dit correct? En hoe lang loopt dat vruchtgebruik?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 nov 2017 14:25

Jawel. Indien een kind, dat gehuwd is en kinderen heeft, sterft tussen zijn twee ouders, bekomt diens partner het vruchtgebruik op hetgeen hij van de eerste ouder erft, op het moment dat de tweede ouder overlijdt.
Maar als het kind sterft voor zijn beide ouders, erven de kleinkinderen rechtstreeks zonder tussenkomst vaan de andere ouder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 27 nov 2017 14:28

Blijkbaar zou het dan moeten gaan om wat men noemt "uitgesteld vruchtgebruik"
Maar aangezien uw broer reeds was overleden voor jullie moeder begrijp ik niet hoe dat in dit geval van toepassing zou kunnen zijn.
@Wanton: zie ik iets over het hoofd?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 27 nov 2017 16:53

Is ook mijn idee. Als de broer eerder is overleden dan elk van zijn ouders, erven telkens diens kinderen rechtstreeks. Bij het overlijden van de 2e grootouder, hebben ze alles in volle eigendom.
Uitgesteld vruchtgebruik komt voor als de broer overleden zou zijn tussen beide ouders. Dan krijgt diens partner het vruchtgebruik van de erfenis bij eerste overlijden ter gelegenheid van het overlijden van de tweede (groot)ouder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”