Boete registratierechten

Mevrouwdhondt
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Boete registratierechten

#1 , 21 nov 2017 11:58

Beste,

Zou iemand mij hierover advies kunnen geven of heeft misschien iemand deze situatie ook meegemaakt?

Enkele dagen geleden ontving ik een aanslagbiljet registratiebelasting van het aanslagjaar 2008.

Ik schets de situatie even. Ongeveer 10 jaar geleden had ik een eigendom, een appartement. Om van klein beschrijf te genieten, dien ik 3 jaar zonder onderbreking gedomicilieerd te zijn op dat adres. Bij nazicht blijkt dat ik 11 dagen te kort woonachtig geweest ben op dat adres. Met als gevolg dat ik nu dien bij te betalen tot groot beschrijf + een administratieve geldboete ontvang.

De akte was reeds verleden in januari. Ben ook onmiddellijk ingetrokken in mijn appartement maar heb me pas in juli officieel gedomicilieerd op mijn nieuw adres.

Nu is mijn vraag: Kan ik een schriftelijk bezwaar indienen door facturen voor te leggen als bewijs dat ik daar reeds woonachtig was? Of loop ik dan het risico op nog meer kosten?

Alvast vriendelijk bedankt. Hopend op advies van jullie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 21 nov 2017 13:18

Voorwaarden voor de koper

De woning is de enige woning van de koper(s). Op het moment van de aankoop mag de koper of de echtgeno(o)t(e) geen eigenaar zijn van een ander onroerend goed bestemd voor bewoning, tenzij deze geërfd zijn van een bloedverwant in opgaande lijn.

De koper of zijn echtgeno(o)t(e):

domicilieert zich binnen de 3 jaar in de aangekochte woning
behoudt er zijn domicilie onafgebroken gedurende 3 jaar
Zie https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... -beschrijf

De voorwaarde spreekt niet over "woonachtig zijn" maar over "domicilie". Mijns inziens is de verhoogde registratierechten en boete terecht.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Mevrouwdhondt
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2017 13:51

Bedankt voor uw reactie.

Klopt inderdaad dat ze terecht is maar vroeg me af of ik deze kan 'aanvechten' aangezien de overtreding slechts 11 dagen is en ik reeds vroeger ingetrokken was...

Reclame

LeenW
Berichten: 12816

#4 , 21 nov 2017 14:08

U kan alles aanvechten, maar ik zie uw kansen zeer klein in.

Mevrouwdhondt
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2017 14:38

Ok. Bedankt voor de snelle reactie!

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 nov 2017 20:27

Door u niet in te schrijven pleegde u eigenlijk domiciliefraude

Terug naar “Successie- & Registratierechten”