Verkoop huis na 6 maand wegens relatiebreuk

Danny643
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verkoop huis na 6 maand wegens relatiebreuk

#1 , 18 nov 2017 21:06

6 maanden geleden heb ik samen met mijn vriendin een huis gekocht, maar helaas wil ik niet verder met de relatie, en zou ik het huis willen verkopen. Dit huis heb ik eigenlijk gekocht onder druk van mijn vriendin en mijn ouders, en helaas ben ik hier ingelopen als een kalf...
Na deze maanden besef ik eigenlijk dat ik totaal geen liefde meer heb voor mijn vriendin, en we ook op verschillende golflengtes zitten. Voor de aankoop van het huis dacht ik dat alles wel in orde ging komen, maar toch niet... Kortom, dit is een ramp, en ik zou er gewoon vanaf willen en opnieuw beginnen.

We hebben het huis aangekocht aan 250000 euro, onder klein beschrijf, abbattement en bij abbattement. Ik ben er vrij zeker van dat ik dit huis met een serieuze meerwaarde (10k à 15k) kan verkopen, aangezien de vorige eigenaars het vlug kwijt wilden ivm echtscheiding. Dus we hebben 25k kunnen afbieden. Met de opknapwerkjes ben ik wel zeker dat we een meerwaarde kunnen realiseren. Alhoewel niets zeker is natuurlijk.

Nu, waar het mij een beetje onduidelijk is, is die boete op het vroegtijdig verkopen van een huis als ge er eerst nie 3 jaar gewoond hebt. Dit zou dus de extra 5% op de aankoopprijs zijn (omdat het naar groot beschrijf veranderd), + een boete en een belasting op de meerwaarde. Naar wat ik echter lees op dit forum en het internet, zou ik mogelijk overmacht kunnen inroepen aangezien het gaat om een relatiebreuk? Is dit correct, en hoe gaat dit in zijn werk? Op dit moment zijn wij feitelijk samenwonend.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 nov 2017 09:43

aangezien de vorige eigenaars het vlug kwijt wilden ivm echtscheiding. .
Waarom zou jij een meerwaarde kunnen realiseren, je zit toch in identiek dezelfde situatie. Je zal dan ook nog eens de notariskosten en de leningskosten moeten recupereren + de boete van de fiscus.

Danny643
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 nov 2017 10:45

aangezien de vorige eigenaars het vlug kwijt wilden ivm echtscheiding. .
Waarom zou jij een meerwaarde kunnen realiseren, je zit toch in identiek dezelfde situatie. Je zal dan ook nog eens de notariskosten en de leningskosten moeten recupereren + de boete van de fiscus.

Blijkbaar heb je mijn post niet goed gelezen, want dat is nu net de vraag die ik stelde. Is het mogelijk om overmacht in te roepen om die boetes te ontwijken?

Ivm de meerwaarde: intussentijd hebben we aantal opknapwerkjes gedaan. We hebben alles opnieuw geverfd, een carport gezet en de oprit met kiezeltjes gedaan. Daarnaast zijn we overeengekomen dat mijn vriendin hier blijft wonen tot het verkocht is aan de prijs die we willen. Ik heb de huizenmarkt in de prijsklasse die we aangekocht hebben bekeken, en een huis als het onze is gewoonweg niet te vinden in die prijsklasse. Daarmee ben ik relatief zeker dat we alleszins de notariskosten en prijs van de werkjes eruit kunnen halen.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 22 nov 2017 23:06

Suc6 met de verkoop. Groot beschrijf + boete zal je aan je been hebben maar je kan t altijd vragen. Goed nieuws is dat je bij verkoop binnen de 2 jaar 3/5e van de.betaalde registratie kan terugkrijgen. Aktedatum van verkoop is bepalend.

Vraagprijzen zitten 10-20% boven de finaal betaalde prijzen. Staat de carport conform de regels voor vrijstelling bouwvergunning?

Hou er ook,rekening mee dat Vlaanderen werkt aan een herziening van de registratierechten. (Afschaffing klein beschrijf, ...). Details zijn nog niet gekend.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”