Aanvraag teruggave registratiebelasting

PolPauw
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aanvraag teruggave registratiebelasting

#1 , 27 okt 2017 18:55

Hallo

Op 2 maart 2016 heb ik een woning aangekocht (244.000 €) aan klein beschrijf (12.200 €).
Dit jaar in augustus heb ik deze woning verkocht. Binnen de 2 jaar dus.
Op 5 september 2017 heb ik samen met mijn partner een nieuwe woning aangekocht.

Mijn notaris stelde dat ik 5% aanvullende registratierechten + belastingsverhoging moest betalen.
Maar aangezien ik mijn woning verkoop binnen de 2 jaar, krijg ik 3/5 terug op die 10% registratierecht.
Hierdoor zou ik helemaal niets moeten bijbetalen.

Haar argument en berekening

Indien niet wordt voldaan aan de voorwaarde van inschrijving in het bevolkingsregister of behoud van de inschrijving gedurende een termijn van 3 jaar, zijn in principe aanvullende rechten en een belastingvermeerdering van toepassing (art. 611 W.Reg./Wal.W.Reg. van toepassing in het Vlaamse en het Waalse Gewest; vanaf 1 januari 2015 art. 3.18.0.0.11. VCF voor wat het Vlaamse Gewest betreft).

Op basis van een administratieve beslissing van 1985 (Besl. van 7 oktober 1985, nr. E.E./E.L. 833, Rep RJ, nr. 611/02.01.) past de FOD Financiën geen belastingvermeerdering (boete) toe wegens het niet vervullen van de voorwaarde tot inschrijving in het bevolkingsregister (cf. art. 60 W.Reg.) indien de bescheiden woning wordt wederverkocht met vervulling van de toepassingsvoorwaarden van artikel 212 aangezien er door de teruggavenregeling volgens FOD Fin geen basis meer is om de belastingvermeerdering op te vorderen.

Vlabel zal ook compenseren, maar de belastingverhoging (van 20% op de aanvullende rechten van 5%) blijft verschuldigd.

De berekening is dan als volgt: aanvullende rechten wegens niet vervulling bewoningsverplichting (+5%) + belastingverhoging (20% van 5% = +1%) - teruggave 3/5e (op 10%= -6 %), waardoor er noch een aanvullende betaling, noch een terugvordering nodig is.


Nu krijg ik vandaag een brief van de belastingsdienst waar er staat dat ik maar liefst 11.900 aanvullende rechten en een belastingsverhoging van 2.440 moet betalen. Ik moest even diep ademhalen...

Ik hoop dat dit een vergissing is bij de belastingsdienst.
Kan iemand me wat meer info geven a.u.b.?

Alvast dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 28 okt 2017 08:35

Contacteer de registratie eens. Vervolgens bezwaarschrift.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”