Aangifte nalatenschap

Ericsken
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aangifte nalatenschap

#1 , 25 okt 2017 12:19

Op 12 april 2017 overleed mijn vader. Op vraag van het OCMW stond betrokkene onder toezicht van een advocaat. Omdat ik reeds meer 10 jaar geen enkel contact meer had met betrokkene heb ik via de Rechtbank van Eerste Aanleg de erfenis verworpen op 26 april 2017Nu krijg ik van de dienst Erfbelasting een schrijven wegens niet aangeven van een nalatenschap en een dreiging van een belastingverhoging. Ik bel naar het nummer 1700 zoals aangegeven in de brief en daar zegt men dat ik geen aangifte moet indienen omdat ik de erfenis verworpen heb. Ik ben daar niet gerust in en wil weten hoe dat nu echt zit want ik heb het getekend afschrift van de Rechtbank al opgestuurd naar de belastingdienst maar krijg toch dit schrijven. Ter verder inlichting even dit: samen met mij hebben alle andere erfgenamen eveneens afstand gedaan van de erfenis.

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 25 okt 2017 13:53

Als u de erfenis verworpen heeft, en hier akte van heeft, dan moet u niets ondernemen.
Het is niet uw fout dat de eisende partij het staatsblad niet gelezen heeft (iets waarvan de wetgever verwacht dat iedereen doet).

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 25 okt 2017 19:05

De Vlaamse belastingsdienst is nog niet goed gerodeerd op vlak erfrechten en werkt met horten en stoten
(zie bijlage De Standaard van 25/10).
Alleszins moet u NIETS aangeven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Ericsken
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2017 12:36

Bedankt voor de reacties, voel mij al een stuk geruster.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”