erfbelasting

haas
Topic Starter
Berichten: 112

erfbelasting

#1 , 02 okt 2017 22:51

Vandaag een voorstel ambtshalve aanslag nalatenschapDaags voor overlijden mijn vader zijn mijn moeder en ik een belangrijke hoeveelheid geld gaan afhalen met als reden of mededeling "schuld aan dochter" nu na exact 23 maand krijg ik dit voorstel.Volgens hun staat er vermelding "afhaling voor dochter".Men gaat ervan uit dat ik de helft van dit bedrag gekregen heb en niets is minder waar.Ik heb het geld geparkeerd op mijn rekening ter goeder trouw.Het afgehaalde geld heb ik ondertussen reeds lang terug gestort op mijn moeder haar rekening mits inhouding van de schulden die ze bij mij hadden. Is het voldoende dat ik de bewijzen van overschrijving toevoeg en hoe kan ik de schulden nog bewijzen( er zijn toendertijd mondelinge afspraken gemaakt).
Wie kan mij helpen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 02 okt 2017 23:52

De administratie beschouwt dit als een schenking binnen de drie jaar voor het overlijden. Daarom wordt die bij de erfens geteld.
Uiteraard vinden ze deze transactie verdacht omdat ze toevallig (?) de dag voor het overlijden plaatsvond.
Uzelf komt daarbij ook in het vizier omdat die schenking aan uw zus terug moet worden ingebracht alvorens de erfenis te
verdelen. Het was geen schenking buiten erfdeel, vandaar.

Het terugstorten van uw deel daarin aan uw moeder doet de schenking van uw vader niet teniet.
Het geld is immers niet van uw moeder gekomen maar van uw vader.
Terugstorting doet dus de eerste schenking niet teniet want die kwam (minstens deels) van een andere persoon.
Het mogelijk gevolg van het terugstorten, NADIEN, op uw moeders rekening kan zijn:
- dat u een tweede maal gaat betalen op dat geld wanneer uw moeder overlijdt, ofwel
- indien u voor uw moeder zou overlijden binnen de drie jaar dan wordt het bedrag bij UW nalatenschap gevoegd
want het zal worden beschouwd als een schenking die u deed aan uw moeder.

Ik hoop dat ik uw vraag goed begrepen heb, want het is nogal verwarrend.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 03 okt 2017 12:18

Beste haas, dergelijke afhaling heeft tegenwoordig geen enkele zin meer.
Wees blij dat er geen klacht wegens fraude van komt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 05 okt 2017 12:57

Je schrijft dat er van de schulden géén geschreven "leningsovereenkomst" bestaat : je kan dus de schuld niet bewijzen zodat ze niet aanvaard kan worden als passief in de erfenis.

Het bedrag dat je afhaalde moest opgenomen geworden geweest zijn in de erfenisaangifte. Wie erfde (en dus successierechten moet betalen) hangt af van het huwelijkscontract : Bv moeder erfde alles in volle eigendom indien er een "langst leeft al heeft" huwelijkscontract was.

Er zit dus niets anders op dan de (ontdoken) successierechten alsnog te betalen.

PS Ik veronderstel dat TS en "dochter" dezelfde persoon zijn.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”