vruchtgebruik of niet

joris boris
Topic Starter
Berichten: 87

vruchtgebruik of niet

#1 , 02 okt 2017 13:45

Situatie:
Koppel is feitelijk samenwonend , heeft 1 kind samen, en hebben nu samen een huis gekocht.
Als iemand overlijdt dan wordt volgens mij het kind geen blote maar volle eigenaar van de helft van het huis.
Vermits het een gezinswoning is dacht ik dat de overblijvende partner altijd het vruchtgebruik had van de gezinswoning.
Hoe zit dat hier dan, want als het kind volle eigenaar is ( dus geen blote) kan de overblijvende partner toch geen vruchtgebruik hebben of toch?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 02 okt 2017 14:21

De feiteljk samenwonende heeft geen enkel recht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

joris boris
Topic Starter
Berichten: 87

#3 , 02 okt 2017 14:53

Ook niet als ze kunnen bewijzen dat ze al 1 ( of 3 ?) jaar samenwonen bv

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 02 okt 2017 14:57

Neen. Het zijn juridisch vreemden voor elkaar.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 02 okt 2017 17:12

Wettelijk samenwonenden bekomen het vruchtgebruik van de gezinswoning automatisch, tenzij herroeping.
Feitelijk samenwonenden moeten een testament maken ten gunste van mekaar als die iets willen laten erven door de partner, ook voor het vruchtgebruik van de woning.
Hierin zit mi. een argument om toch het document van wettelijk samenwonen te tekenen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”