erven + verkoop woning

hobo
Topic Starter
Berichten: 40

erven + verkoop woning

#1 , 12 mar 2006 10:57

Hallo,

bravo met jullie initiatief. Ik vind het opstarten van een juridische site een heel goed idee.

Een vraagje i.v.m. het verkopen van de woning van mijn moeder die in een home is opgenomen.

Vader is 5 jaar geleden overleden. Wij zijn met 4 kinderen. Moeder zegt dat wij haar woning mogen verkopen en de opbrengst onder de kinderen verdelen. Jaren geleden is er wederzijdse schenking onder levenden gebeurd met in de akte het volgende jargon (waar ik niet klaar in zie) :

van het grootste deel zo in volle eigendom als in vruchtgebruik van de roerende en onroerende goederen, welke zijn nalatenschap zullen uitmaken en waarover de wet hem zal toelaten in haar voordeel te beschikken, met ontslag van borg voor het vruchtgebruik doch op last van de inventaris. Het vruchtgebruik zal eveneens slaan op het deel door de wet voorbehouden aan de erven in opgaande lijn.

Indien een of meer der erfgenamen deze beschikkingen moesten aanzien als het beschikbaar gedeelte overtreffende, en zulks in rechte lijn zou worden beslist, zal het recht van overname op schatting op het beschikbaar deel voorafgenomen en uitgevoerd worden".

Wij zijn van plan een notaris te raadplegen, maar ik had graag in eenvoudige taal geweten wat dit inhoudt. Ik kreeg reeds tegenstrijdige info : moeder zou alles erven, wij hebben recht op een deel etc.

Met dank en prettige zondag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 mar 2006 13:23

Een schenking onder levenden geschiedt steeds met in achtname van de wettelijke bepalingen. U kan ervan uitgaan dat volgende verdeling van toepassing is :
Moeder :
volle eigendom (VE) voor 5/8
Vruchtgebruik (VG) voor de andere 3/8
kinderen: Naakte eigendom (NE) voor 3/8 in onverdeeldheid
Dit is op simpele vraag te controleren bij het plaatselijk kadaster.
Let op , de opbrengst van de verkoop van een onroerend goed , minder dan 3 jaar voor het overlijden , valt steeds in de nalatenschap , tenzij op andere manier aanwezig of op 'offici?le ' wijze verdwenen , zoals geregistreerde schenkingen of de betaling van de kosten van het rusthuis.
Ter info = indien iemand zich op dergelijke manier verarmt , kunnen en zullen de kosten van het home steeds verhaald worden op de erfgenamen/kinderen. Hou daar rekening mee.

erven + verkoop woning

#3 , 16 mar 2006 07:33

Wanthon,

Mijn hartelijke dank voor de volledige, klare en juiste uitleg i.v.m. mijn vraag.

Fijn dat U een paar "angeltjes onder het gras" ook vermeld heeft.

Prettige dag !

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”