Terugbetaling teveel betaalde registratierechten

Meeboo
Topic Starter
Berichten: 1488

Terugbetaling teveel betaalde registratierechten

#1 , 30 aug 2017 08:49

in 2014 kochten wij onze woning op plan. akte werd getekend en bouw voltooid in 2014.
We betaalden enerzijds een deel voor onze grond en anderzijds de bouwwerken.
Op het deel van de grond betaalden we 10% registratiebelasting.

In 2015 werd ons KI betekend en bleek dat we een KI bescheiden woning hadden.
Dus hebben we 5% teveel registratierechten betaald.

in 2015 is de bevoegdheid van registratiebelasting Vlaamse materie geworden.

Nu vroeg ik me af welke datum van belang is voor de opeisbaarheid.

Is dit de datum van betekening KI of de datum dat we onze woning betrokken hebben? We woonden al in 2014 in onze woning en in 2014 was dit dus nog een federale bevoegdheid. Indien de datum van intrekking zou gelden vallen we onder het Federaal systeem en daar gelde een aanvraagtermijn binnen de 2 jaar.
Indien de datum van betekening KI zou gelden vallen we onder het Vlaamse systeem en daar geldt een aanvraagtermijn binnen de 5 jaar.


Iemand die hier het fijne van weet?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 aug 2017 15:57

Is uw notaris niet bereid die aanvraag tot terugbetaling te regelen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Meeboo
Topic Starter
Berichten: 1488

#3 , 31 aug 2017 09:13

Jawel maar ook hij is niet zeker welke datum van belang is. Dit doordat het op 01/01/2015 een Vlaamse materie is geworden.
Hij is er wel mee bezig maar voorlopig nog geen antwoord. Ook vanuit Vlabel komen er tegenstrijdige berichten.

daarmee dat ik de vraag hier ook stel. misschien dat iemand hier al ervaring mee heeft gehad.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 31 aug 2017 13:03

Ik dacht dat 'Registratierechten' al langer Vlaamse materie was en de opbrengsten voor Vlaanderen was. En dat enkel de administratie , vroeger federaal, nu regionaal is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”