aankoop 1ste woning, reeds naakte eigenaar 2 woningen

Trouwen
Topic Starter
Berichten: 5

aankoop 1ste woning, reeds naakte eigenaar 2 woningen

#1 , 28 aug 2017 11:49

Beste,

Ik en mijn partner zijn volop aan het zoeken voor een 1ste woning aan te kopen.

Echter, ik ben reeds naakte eigenaar (onverdeeldheid met zus) van een woning verkregen door nalatenschap van mijn vader. Mijn grootmoeder heeft vruchtgebruik.
Mijn tante en nonkel hebben geen kinderen en willen hun woning schenken aan hun doopkinderen, ikzelf en iemand anders.
Dus voor de 2de maal wordt ik naakte eigenaar in onverdeeldheid en mijn tante en nonkel hebben levenslang vruchtgebruik.

Heeft dit gevolgen voor mijn zoektocht naar een eigen eerste woning?

Registratie, aankoopkosten, fiscaal plaatje,...?

Alvast bedankt voor jullie tips en info.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 aug 2017 12:13

Om in aanmerking te komen voor klein beschrijf mag de aan te kopen woning slechts een KI hebben van max. 745 €. Bovendien mag de koper geen eigenaar zijn van een woning , dat KI telt mee om het maximum te bepalen. Een woning geërfd van een ascendent telt niet mee.
Een woning die men door schenking verworven heeft, wordt wel meegeteld.
Deze situatie wordt per persoon nagekeken.
Dus, ik vermoed dat uzelf niet in aanmerking komt voor klein beschrijf, uw partner misschien wel.
Koop vooraleer die schenking gedaan wordt. Doe wel correcte navraag bij uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Trouwen
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 29 aug 2017 18:42

Bedankt voor de gegeven info!

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”