Betaling successierechten

blackhiero
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Betaling successierechten

#1 , 29 jul 2017 21:49

Beste,

Mijn situatie is als volgt.

Ik ben kleinkind van grootouder. Grootouder heeft een tak23 verzekering afgesloten met mij als begunstigde. Hoe wordt betaling hiervan geregeld? Is dit automatisch na overlijden? Of hebben de wettelijke erfgenamen (ouders) hier nog iets in te zeggen / uit te voeren?

De successierechten op de tak23 worden geraamd op 100.000 euro. Dit dient betaald te worden 4 maand na overlijden van grootouder vermoed ik. Dien ik zelf een aangifte nalatenschap op te stellen of regelen de erfgenamen (ouders) dit in mijn plaats? Kan ik erop rekenen dat dit correct gebeurd?

Alvast bedankt voor jullie antwoordden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 jul 2017 11:02

Normaal wordt dat gewoon mee vermeld op de aangifte van de erfgenamen. Controleer echter dat dat gebeurt. Anders moet je zelf die aangifte doen. Zijn de erfgenamen ermee akkoord dat jij die som krijgt?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

blackhiero
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jul 2017 11:30

Erfgenamaen (ouders) weten van de opgebouwde constructie (tak23) naar mij (kleinkind).

Kan een eventuele afkeuring hier invloed op hebben?

Dien ik successierechten eerst zelf te betalen? Dat bedrag tak23 op een geblokkeerde rekening gestort word? Of worden de successierechten ingehouden op het uit te betalen bedrag en pas daarna uitbetaald?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 30 jul 2017 11:53

De erfgenaam ( één van je ouders) kan zich hiertegen verzetten , indien zou blijken dat zijn wettelijk deel hierdoor verminderd wordt. Is dat niet , kunnen zij niets doen. Zo ja, maar als die akkoord gaat, is er geen probleem.
De financiële instelling zal u uitbetalen, als de nodige documenten afgeleverd zijn. Jij moet zelf zorgen voor de betaling van de erfbelasting.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 30 jul 2017 14:22

Misschien best wel eens kijken naar successieplanning? 100.000 euro successierechten is niet niets. Zou jammer zijn om dat gewoon in de vuilbak te gooien. (Ik weet het, ik weet het, de staatskas is niet de vuilbak...)

Als je ouders akkoord zijn schenkt je grootouder beter reeds het geld of de Tak23 aan jou via notariële akte. Dan betaal je 3% op het totale kapitaal. Als er voldoende vertrouwen is kan je winsten op bepaalde investeringen steeds doorstorten naar oma of opa.

Het doel van die Tak23 is rendement behalen. Je moet eens uitrekenen hoeveel verlies er is door het betalen van successierechten. 't is misschien voordeliger om het geld gewoon te schenken, en x% van het kapitaal terug te storten aan je grootouder, dan effectief nu proberen laten renderen op de beurs en op het einde van de rit de successierechten te betalen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”