Betaling erfbelasting

kensington
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Betaling erfbelasting

#1 , 28 jul 2017 22:06

Situatie: alle regels inzake reservataire erfgenamen/gelijke verdeling tussen kinderen en dgl werden overtreden. Een van de 2 erfgenamen heeft door schenkingen binnen en buiten de termijn van 3 jaar 90/100 van vermogen van de laatst overleden ouder gekregen. Als benadeelde erfgenaam reageer je om bepaalde reden niet.Hoe wordt door vlabel de verdeling van de verschuldigde erfbelasting gedaan en ingevorderd: in functie van wat elke partij effectief bekomen heeft ( in mijn voorbeeld 90/10) of wordt totaal verschuldigde erfbelasting gewoon gedeeld door aantal erfgenamen (50/50). Of de vraag anders geformuleerd: kun je ergbelasting betalen op iets wat je nooit gekregen hebt ( noch bij erfenis noch bij schenking)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 jul 2017 10:54

Vlabel trekt zich niets aan van de verdeling. Zij berekent en int de erfbelasting zoals die blijkt uit de aangifte en de officiële regels. Als er belasting dient geïnd op 100.000 € en er zijn 2 officiële erfgenamen/kinderen, zonder verdere bepaling in een testament, zal ieder kind taks betalen op 50.000 €. Ook al heeft één daarvan bijna alles verworven.
U gaat dus best wel reageren en inkorting vragen. Als u bewijzen heeft, zal dat vrij gemakkelijk zijn om gelijk te halen. Contacteer best een (andere) notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”