Erfrechten bij verblijvingsbeding of keuzebeding.

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

Erfrechten bij verblijvingsbeding of keuzebeding.

#1 , 21 jul 2017 17:47

Situatie: er is enkel een gemeenschappelijk roerend vermogen.

Mijn vraag: ingeval een verblijvingsbeding of keuzebeding en de keuze zou erin bestaan dat de langstlevende beslist dat de helft van het gemeenschappelijk vermogen wordt toegeëigend aan de langstlevende dan moet in elk geval op de helft van het gemeenschappelijke vermogen erfrecht betaald worden?

Bij overlijden van de langstlevende erven de kinderen elke hun deel van het gehele vermogen en zal weer erfrecht moeten betaald worden?

thx!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 jul 2017 18:27

Indien de LLE beslist dat het hele roerende vermogen bij hem komt, moet er erfbelasting betaald worden op de 50 % die die overneemt. Indien de LLE dan zelf overlijdt, moeten de kinderen weer erfbelasting betalen op 100 % van het vermogen.
Als er kinderen zijn is de clausule 'langst leeft, al heeft' of keuzebeding voor 100 % , niet aan te raden, omdat dan uiteindelijk erfbelasting dient betaald te worden op 150 % van het vermogen. Eén en ander kan wel opgevangen worden als de LLE schenkingen doet, liefst geregistreerd aan 3 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#3 , 25 jul 2017 12:10

thx!

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”