Aangifte erfbelasting .... een noodzakelijk kwaad !!!

cdep@telenet.be
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Aangifte erfbelasting .... een noodzakelijk kwaad !!!

#1 , 14 jun 2017 10:20

Mijn vader is in maart dit jaar overleden :cry: , met als gevolg ... aangifte erfbelasting !

Aangezien het hier gaat om de zuurverdiende centjes van mijn pa, wil ik dit zelf doen en GEEN extra geld spenderen aan een notaris ... vandaag enkele "domme" vragen.

Situatieschets :
Ouders getrouwd onder het wettelijk stelsel (gemeenschap van goederen).
Bezitten een huisje, wat spaargeld en enkele levensverzekeringen.... geen schulden
Ik ben enig kind en niemand woont in het buitenland.

SIMPEL TOCH ?

Levensverzekering op naam van mijn pa, met ma als begunstigde ... met uitkering als gevolg --> aangeven in fictiebepalingen "levensverzek met uitkering" ?
Levensverzkering op naam van mijn ma, met pa als begunstigde ... zonder uitkering als gevolg --> aangeven in fictiebepalingen "levensverzek zonder uitkering ?
Onder het gemeenschappelijk vermogen komen de bankrekeningen ... volgens lijst 201 van de bank ontvangen ... vermeld ik hier het bedrag zoals vermeld op de fiscale lijst van de bank ... of 1/2 (bedrag van de effectieve erfenis) ?
Begrafeniskosten ... was effectief 3800 euro .... wat is mijn beste optie (forfait of niet) ... komt dit in in het passief van Eigen vermogen of passief gemeenschappelijk vermogen ? Er zijn ook geen grote hospitaalfacturen ... Forfait 1500 kiezen ?

Graag uw advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vliegende hollander
Berichten: 69
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jun 2017 16:23

Via de website van VLABEL (rubriek contact) kan je een AFSPRAAK maken met een fiscaal medewerker en hem/haar om verduidelijking vragen


Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 24 jun 2017 20:05

Levensverzekering op naam van mijn pa, met ma als begunstigde ... met uitkering als gevolg --> aangeven in fictiebepalingen "levensverzek met uitkering" ? JA
Levensverzkering op naam van mijn ma, met pa als begunstigde ... zonder uitkering als gevolg --> aangeven in fictiebepalingen "levensverzek zonder uitkering ?JA
Onder het gemeenschappelijk vermogen komen de bankrekeningen ... volgens lijst 201 van de bank ontvangen ... vermeld ik hier het bedrag zoals vermeld op de fiscale lijst van de bank ... of 1/2 (bedrag van de effectieve erfenis) ?Totaal van de gemeenschap
Begrafeniskosten ... was effectief 3800 euro .... wat is mijn beste optie (forfait of niet) ... komt dit in in het passief van Eigen vermogen of passief gemeenschappelijk vermogen ? Er zijn ook geen grote hospitaalfacturen ... Forfait 1500 kiezen ?pag 16 kiezen voor forfait van 3000/pag 19 forfait van 6000 voor begrafenis
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

cdep@telenet.be
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jun 2017 10:54

Hartelijk dank voor de reactie ... Uw reacties van hierboven had ik reeds toegepast.

Nog een kleine praktische vraag ... welke documenten moet ik bijvoegen bij de aangifte ?

Ik veronderstel dat het ministerie alle documenten die ik van de bank heb ontvangen, ook heeft ontvangen ?

Groetjes

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 27 jun 2017 17:46

Ik vermoed geen bijlagen. De Registratie heeft alle documenten ook vanwege banken en verzekeringen , van het kadaster.
Indien u forfait kiest , zijn ook geen bewijzen nodig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”