Mag de notaris het geld van de woning na verkoop bijhouden tot de erfrechten berekend zijn?

linny1978
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Mag de notaris het geld van de woning na verkoop bijhouden tot de erfrechten berekend zijn?

#1 , 06 jun 2017 18:38

Hoi,

Ik ben enige erfgename van een woning, ik moet de woning verkopen om bestaande erfenisschulden te betalen.
Ik heb een koper voor de woning, de definitieve akte zou behoorlijk snel kunnen afgehandeld worden ..
Ook de aangifte voor erfenisrechten is vandaag verzonden.

Mag mijn notaris de som van de woning die hij nu ontvangt bijhouden tot de erfenisbelasting door hem wordt ontvangen (ik las dat dit een paar maand kan duren)
of kan ik vragen meteen het geld van de woning te ontvangen (na aftrek erfnisschulden en kosten akte enz) en later zelf de erfrechten betalen zodra deze in de bus vallen?

Mvg Caroline

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 jun 2017 20:11

U moet zelf al minstens wachten tot de afhandeling van de verkoop, het verlijden van de akte. Dan beschikt de notaris ook over het geld. Hij kan zelf berekenen hoeveel erfbelasting u moet betalen. Waarschijnlijk zal hij voldoende achterhouden om die te betalen, dat is wel zijn verantwoordelijkheid. Maar het grootste deel van de verkoopprijs kan hij u uitbetalen. Vraag het hem gewoon.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2017 21:03

In theorie kan hij jou de hele prijs geven na de verkoopakte en erop vertrouwen dat jij later de erfbelasting betaalt. Maar wat als jij dit nu zou nalaten of in faillissement/collectieve schuldenregeling zou gaan? De erfbelasting zou niet betaald worden en de Vlaamse Belastingdienst zou met terugwerkende kracht een wettelijke hypotheek kunnen nemen op de verkochte woning. Je zou dan niet langer voor 'vrij, zuiver en onbelast' van hypotheken verkocht hebben.
Jij zou aansprakelijk zijn, maar ook de notaris. Omdat hij niet de voorzorgen heeft genomen om de erfbelasting te laten betalen.

Vandaar dat de notaris zal willen, in dergelijke situaties, dat er voldoende geld apart wordt gezet om de erfbelasting te betalen.

Reclame

linny1978
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jun 2017 21:20

we weten inderdaad het bedrag van de erfbelasting, gezien hij ook zelf de aangifte heeft opgesteld
Dus als ik graag de rest ontvang mag dat dus normaal geen probleem zijn .. ik hoop het :)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”