Klein beschrijf - verhuis naar buitenland - opties

habbekrats
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Klein beschrijf - verhuis naar buitenland - opties

#1 , 19 mei 2017 14:04

In april 2015 vestigde ik mij in mijn huidig appartement met een klein beschrijf. In september 2017 vertrek ik naar het buitenland voor een secondment van 18 maanden. Ik zal dus ook in het buitenland mijn loon ontvangen en daar belastingen betalen. Aangezien ik geen 3 jaar woon in mijn eigen woning dreig ik mijn klein beschrijf te verliezen. Ik zie momenteel 3 opties, maar bij elke optie heb ik vragen...

1) Ik behoud mijn adres in Belgie nog tot April 2018 zonder mijn appartement te verhuren zodat ik mijn klein beschrijf behoud. Nadien geef ik aan dat ik verhuis naar het buitenland en zeg mijn domicilie hier op. Echter hoe zit dat dan met belastingen, heb ik dan geen probleem als ik zogegezegd geen inkomen heb hier in Belgie maar hier wel gedomicilieerd ben en dus belastingen moet betalen?

2) Hetzelfde als optie 1 maar dan met onofficieel verhuur van appartement aan een goede kennis. Ik wil hier niet in de illegaliteit duiken, maar ik bekijk het als iemand die op mijn appartement komt passen zonder echte huur te betalen en enkel de onkosten terugbetaalt. Is dit toegelaten?

3) Ik geef aan dat ik niet 3 jaar woonachtig zal kunnen zijn in mijn appartement, betaal de extra 5% en probeer mijn appartement te verhuren. Moet ik dan nog steeds de boete betalen?

4) Enige andere creatieve mogelijkheden? Ik las ook van overmacht, maar het is mijn keuze wel om in te gaan op dat secondment, dus ik denk niet dat ik beroep kan doen op overmacht.

Hartelijk dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 19 mei 2017 14:10

1) Als u langer dan een jaar afwezig bent, kunt u uw domicilie niet laten staan, die moet mee met u verhuizen
2) Idem hierboven, dit maakt niet uit voor uw domicilie
3) De boete is enkel als u het niet spontaan aangeeft, dit lijkt mij dus de correcte optie
4) Zoals u zelf zegt, u kiest ervoor, dan is het geen overmacht

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”