successierechten

momo2
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

successierechten

#1 , 16 mei 2017 10:41

hallo
Mijn vader is overleden en heeft twee kinderen met zijn eerste vrouw die overleden is en twee kinderen met zijn tweede vrouw die nog leeft.
Zij tweede vrouw erft het volledige nalatenschap van mijn vader en heeft het vruchtgebruik op de woning en ook op de rest tot ze sterft.
Nu weet ik niet wat er gebeurd met de successierechten van het huis die ongeveer op 250.000 euro is geschat.
Normaal zou zijn tweede vrouw op de helft zijnde 125.000 euro successierechten dienen te betalen en de vier kinderen die allen nog in leven zijn zouden dan elk een vierde dienen te betalen aan successierechten op het overige deel zijnde 125.000 euro te delen door vier.
Kan iemand mij zeggen hoeveel wij als kind dienen te betalen aan successie en of het mogelijk is deze erfenis te verwerpen zodat ik als kind geen successierechten dien te betalen.
Bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 mei 2017 12:08

Verwerpen, niet doen aub! Dat zal allemaal wel meevallen!
Van wie was de woning : dat moet je eerst uitzoeken. Was die van vader met zijn eerste vrouw, of met zijn tweede vrouw.? Of van vader alleen? Want zoals u het uitlegt kan het niet zijn.
Zeg ook eens hoe oud zijn huidige echtgenote is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

momo2
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mei 2017 09:37

bedankt voor de reactie.
het huis stond op mijn vaders naam en is samen gekocht met zijn tweede vrouw die 69 jaar is.
mvg

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 18 mei 2017 10:37

Dus het huis was van uw vader alleen, of niet?
Want aan de andere kant schrijf je dat ze het samen hebben gekocht.....
Het is het een of het andere.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

momo2
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mei 2017 10:57

GEACHTE
het huis was van vader alleen.
normaal moet zijn tweede vrouw nu successierechten betalen op de helft van de waarde van het huis en de vier kinderen op de andere helft.
mvg

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 18 mei 2017 13:54

Is niet waar! Als het huis van vader alleen was en er is geen testament , erft die vrouw alleen het vruchtgebruik op de ganse woning. Zelfs via huwelijkscontract kan hij haar niet zoveel geven. De kinderen met zijn eerste vrouw zijn benadeeld als het uitgevoerd wordt zoals u vermeldt.
Is er al contact genomen met een notaris? Er klopt toch één en ander niet.
En nogmaals , weigeren mag je niet doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

momo2
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 mei 2017 14:03

geachte
bedankt voor de reactie en wij gaan het hier bij laten.
mvg

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 18 mei 2017 23:11

Laat binnenkort eens het uiteindelijke resultaat weten!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”