Aanslagbiljet registratiebelasting - boete

Sara_1987
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Aanslagbiljet registratiebelasting - boete

#1 , 11 mei 2017 20:18

Beste

Op 25/2/2013 kocht ik voor 173500 euro een woning aan. De verkoopwaarde werd voor de registratie vastgesteld op 190000 euro want aan dat bedrag was de woning aangegeven voor de successierechten. Volgens de notarisczou de juiste verkoopprijs gebruiken me een boete opleveren.

In mei 2015 ben ik na veel vertragingen verhuisd. Zonder badkamer of keuken maar kamperen bleek mijn ding te zijn.

Nu krijg ik een - onmiddellijk te betalen - registratiebelasting van 2625 euro in de bus. Berekend op de te hoog aangegeven verkoopprijs omdat ik net geen 3 maanden te laat verhuisde.

Kan ik onvoorziene problemen bij de verbouwingen inroepen? Vloer begane grond bleek na aankoop te scheuren wegens ontbreken betonlaag.

Kan ik de werkelijke verkoopprijs nu aanhalen om de schade toch te beperken?

Hoe onmiddellijk is onmiddellijk?

Ik vermoed dat onwetendheid helaas niet mee telt maar ik was oprecht in de veronderstelling dat ik met alles in orde was.

Bedankt in ieder geval.

Sara

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mei 2017 21:29

Kan ik onvoorziene problemen bij de verbouwingen inroepen? Vloer begane grond bleek na aankoop te scheuren wegens ontbreken betonlaag.
Misschien. Als het feit dat je je daar niet kon domiciliëren het gevolg is van overmacht, kun je overmacht als bevrijdingsgrond proberen in te roepen (een onvoorzienbare, onoverwinnelijke gebeurtenis). Hiervoor moet je een bezwaarschrift indienen en goed documenteren. Het zal om een feitenkwestie gaan, waarvan het resultaat onmogelijk te voorspellen is.
Kan ik de werkelijke verkoopprijs nu aanhalen om de schade toch te beperken?
Neen, ik zie daar geen enkel wettelijk argument voor.
Hoe onmiddellijk is onmiddellijk?
Dit heb ik mij vroeger ook al afgevraagd. Een onmiddellijke betaling kan nooit want de post doet er even over om de brief af te leveren. Bovendien zijn de ontvangers niet altijd thuis. Daarnaast rekenen de banken werkdagen aan om een overschrijving te doen. Het gevolg is dat de meeste betalingen maar pas een week zijn of zo.

Je moet het dus 'onmiddellijk' betalen, maar... in feite heb je een termijn van één maand. Dit volgt uit art. 3.9.1.0.1. van de Vlaamse Codex Fiscaliteit. Na een maand beginnen de nalatigheidsinteresten aan 7% te lopen. Dat is de stok achter de deur van de fiscus. Een ambtenaar van Vlabel heeft mij ook bevestigd dat je binnen de maand moet betalen.

Als je een bezwaarschrift indient, schorst dit de betalingstermijn niet. Je moet dus betalen en niet de afloop van je bezwaarschrift afwachten. Dat laatste kan een jaar duren.

Artikel 3.9.1.0.1. (01/01/2014- ...)

§ 1. Bij wanbetaling binnen de termijnen, vermeld in hoofdstuk 4, afdeling 2, brengen de verschuldigde sommen ten bate van het Vlaamse Gewest, voor de duur van het verwijl, een interest van 7 % op jaarbasis op, berekend per kalendermaand.

Die interest wordt voor elke aanslag per kalendermaand berekend op de nog verschuldigde som, afgerond op het lagere veelvoud van tien euro, hetzij vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de vervaldag, hetzij vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de vorige betaling als een som is aangerekend op de hoofdsom van de schuld, tot op de laatste dag van de maand waarin de betaling plaatsvindt.

De nalatigheidsinterest is niet verschuldigd als hij geen vijf euro per maand bedraagt.

Sara_1987
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2017 20:18

Met onmiddellijk bedoelen ze kennelijk dat de betaling voor de eerste van de volgende maand bij hen moet toekomen.

Verbouwingen zijn in principe geen overmacht maar als ze erg uitgebreid zijn dan kan de termijn op 5 ipv 2 jaar gebracht worden. Helaas werken ze vooral op basis van foto's. Die heb ik dus niet veel. Wel veel facturen van materiaal. Aangezien ik veel zelf heb gedaan helaas niet veel van aannemers...

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 mei 2017 08:58

ik denk dat ook een bouwtoelating één van de verplichtingen is. Indien je die niet hebt, vergeet het dan maar

Sara_1987
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mei 2017 12:51

Volgens de vriendelijke dame van de dienst bezwaren is een bouwtoelating geen voorwaarde. Die heb je immers voor een groot deel van de renovaties niet nodig. Ik ga in ieder geval proberen en dan zien we over een jaar wel.

Sara_1987
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 apr 2018 06:32

Jammer genoeg is mijn bezwaar afgewezen. Kennelijk zijn verborgen gebreken geen onverwachte omstandigheden...

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 19 apr 2018 19:54

Ik denk dat overmacht zelden als excuus wordt aanvaard.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”