Burgerlijke maatschap

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

Burgerlijke maatschap

#1 , 04 mei 2017 08:40

Ik lees meer en meer dat een burgerlijke maatschap de beste manier is om uw successie te plannen, beter dan een patrimonium venootschap zoals dit vroeger wel eens werd gedaan.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Is dit ook interessant enkel voor het ouderlijk huis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 mei 2017 13:12

Wordt meestal gebruikt voor effectenportefeuille.
Veel minder interessant voor onroerend goed.
Als er nog minderjarige kinderen zijn gaat het niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2017 20:59

Inderdaad, vastgoed steek je normaal niet in een maatschap. Dat is heel uitzonderlijk.

Vastgoed kun je wel inbrengen in een vennootschap of een private stichting.

Als je enkel een ouderlijk huis hebt dan moet je dit zeker niet in een rechtspersoon inbrengen. Dan volstaat eenvoudigere successieplanning (schenking, testament, verkoop, afstand).
Patrimoniumvennootschappen en private stichtingen zijn voor de vermogende burgers die veel huizen/gronden bezitten. Reken gemiddeld vanaf 1-2 miljoen euro.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mei 2017 22:58

Inderdaad, vastgoed steek je normaal niet in een maatschap. Dat is heel uitzonderlijk.

Vastgoed kun je wel inbrengen in een vennootschap of een private stichting.
Een maatschap is toch ook een vennootschap?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 09 mei 2017 23:15

Inderdaad, vastgoed steek je normaal niet in een maatschap. Dat is heel uitzonderlijk.

Vastgoed kun je wel inbrengen in een vennootschap of een private stichting.
Een maatschap is toch ook een vennootschap?
Poene bedoelt PATRIMONIUMvennootschap.
Integenstelling tot de burgerlijke maatschap wordt een patrimoniumvennootschap belast als rechtspersoon waardoor
fiscale optimalisatie mogelijk is.
Een burgerlijke maatschap daarentegen is op fiscaal gebied volledig transparant naar de aandeelhouders toe.
Iedere aandeelhouder blijft daar zelf fiscaal verantwoordelijk (doorkijkstructuur).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mei 2017 09:44

Inderdaad, ik bedoelde patrimoniumvennootschap. Asperger heeft mij goed begrepen. :-)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 mei 2017 10:10

Is een patrimoniumvennootschap niet eerder een feitelijk dan een juridisch gegeven?
Als toepassingsvorm van een handelsvennootschap?
Of is er ook een specifieke regelgeving rond patrimoniumvennootschappen?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 mei 2017 22:09

Een patrimoniumvennootschap zal vaak een NV of een Comm.VA zijn. Het is een echte rechtspersoon en geen feitelijk gegeven.
Het doel is altijd burgerlijk: het beheren van de onroerende goederen van de vennootschap en het aankopen/verkopen/verhuren van onroerende goederen. Een bedrijvigheid opzetten is niet de bedoeling.

Er is geen specifieke regelgeving rond een patrimoniumvennootschap. Het begrip bestaat niet juridisch, maar is door de praktijk uitgevonden.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”